Nieuws

Waylon over succesformule van The voice of Holland

’Kijker wil nu luchtigheid’

— Temidden van de enorme stortvloed aan talentenshows op de buis, blijft The voice of Holland met drie miljoen kijkers veruit de populairste. Debutant-coach Waylon snapt dat wel. „Juist nu hebben we behoefte aan luchtigheid, aan iets positiefs.”

Door Colette Boegman

Jurylid Waylon: „Je kunt je laten inspireren, maar ga niet imiteren.”

Jurylid Waylon: „Je kunt je laten inspireren, maar ga niet imiteren.”

foto ANP

AMSTERDAM - Temidden van de enorme stortvloed aan talentenshows op de buis, blijft The voice of Holland met drie miljoen kijkers veruit de populairste. Debutant-coach Waylon snapt dat wel. „Juist nu hebben we behoefte aan luchtigheid, aan iets positiefs.”

Jurylid Waylon: „Je kunt je laten inspireren, maar ga niet imiteren.”

Jurylid Waylon: „Je kunt je laten inspireren, maar ga niet imiteren.”

foto ANP

’Overal waar je komt heerst momenteel spanning”, stelt zanger en muzikant Waylon, die zich opmaakt voor de volgende ronde in TVOH / The battles, vanavond. „Je moet uitkijken waar je wat zegt, omdat het al snel discriminerend kan overkomen. Al die narigheid is terug te zien in het televisieaanbod. Hoeveel rottigheid komt er in een avond niet voorbij? Met The voice ben je toch twee uur weg van alle heftigheid.

Hij oogt nog een beetje beduusd van afgelopen weekeinde, waarin hij tijdens de Veronica Top1000 in een stijf uitverkocht Ahoy stond. Met zijn helblauwe ogen die afsteken tegen de bekende rode draaistoel steelt hij als coach de show in TVOH. Op sociale media regent het liefdesverklaringen voor de countryzanger en ook de talenten staan voor hem in de rij.

Hoewel The voice al met het zevende seizoen bezig is, lijkt de kijker nog steeds niet moe van deze talentenshow. „Dat heeft met de kwaliteit te maken”, verklaart Waylon. „Er zijn talentenshows die het afgelopen tijd beduidend minder hebben gedaan. Het klinkt niet leuk, maar je ziet daar ook een hoop brandhout in voorbij komen waar de jury vervolgens op gaat zitten afgeven. Er is al zoveel negativiteit. De kijker is klaar met afzeik-tv en heeft behoefte aan luchtig vermaak.”

„Het is fijn om je even niet druk te maken over de wereldproblematiek en om te genieten van wat je ziet en hoort”, legt hij uit. „Dat probeer ik mijn talenten ook mee te geven: laat je niet door spanning of angsten afleiden waar je toch geen invloed op hebt, maar geniet.”

Waylon signaleert dat de jeugd tegenwoordig zo veel muziek op zich af krijgt, dat het voor een verarming van de beleving zorgt. „Vroeger moest je het doen met de platenkast van je ouders of MTV. Of je spaarde hard om die ene plaat of cd van een artiest te kopen. In dit digitale tijdperk komt de muziek met bakken tegelijk naar je toe, waardoor de begeerte en de romantiek verdwijnt. Intussen is de kennis van de oude muziek, de basis, bedroevend. Muziekcategorieën verdwijnen. Alles gaat op in een mix van stijlen. Het is haast niet van elkaar te onderscheiden.”

„Alle meisjes willen Beyoncé zijn, maar dat lukt nooit. Je kunt je door een artiest laten inspireren. Mijn artiestennaam is ook een afgeleide van mijn grote voorbeeld, country-zanger Waylon Jennings (Waylon werd geboren als Willem Bijkerk, red.) Maar je moet niet gaan imiteren. Talenten moeten hun eigen vorm vinden en daar probeer ik ze bij te helpen.”

Vanavond zien we hoe coaches Sanne Hans, Ali B., Guus Meeuwis en Waylon ingrijpende keuzes moeten maken tijdens The battles, waarbij het aantal kandidaten halveert.

Een ronde die Waylon aan het hart gaat. „Ik ben er niet voor gemaakt om mensen weg te sturen. Daar kan ik heel emotioneel van worden. Ik houd er zelf ook niet van om afgewezen te worden. Na het euforische moment dat een talent hoort dat hij door is, is het extra pijnlijk iemand naar huis te sturen.”

„Je bouwt iets op met je pupillen”, vervolgt hij. „Samenwerken zorgt dat je op een bepaald level komt. Als ik een talent zie waar ik in geloof, die mij met zijn of haar zang kan raken, wil ik die op weg helpen. Vandaar dat ik de opbrengsten van mijn single Seeds in mijn liveshow-talenten wil investeren. Ik weet als geen ander hoe belangrijk een goede start is.”

„Je kúnt een talentenshow echt gebruiken als springplank. Het is mij ook gelukt na mijn deelname aan Holland’s got talent, maar ik ben wel door schade en schande wijs geworden. Ik had de mazzel dat ik met mijn eigenwijze kop precies wist wat ik wilde én dat ik destijds in Paul Brink een manager vond die het ook nog lukte om dat te regelen. Maar er hangen ook een hoop aasgieren rond. Mensen willen van alles van je na zo’n programma. Je valt zo in verkeerde handen. Ik wil ze behoeden voor fouten die ik heb gemaakt. Maar vanaf daar moeten ze het wel zelf doen.” Precies daar gaat het volgens Waylon geregeld mis . „Van de meeste talentenshow-finalisten hoor je niets meer, omdat ze zich door alle aandacht groter voelen dan de show. Moet je voorstellen dat iemand uit Klazienaveen wordt herkend bij de bakker. Die voelt zich gelijk de golden boy. Maar na de show moeten ze weer vanaf nul beginnen, met het kleine voordeel dat ze hun hoofd op televisie hebben kunnen laten zien.”

Waylon, die dit seizoen de plek van coach Anouk inneemt omdat de zangeres alle tijd wilde vrijmaken voor de komst van haar zesde baby, hoopt volgend jaar weer plaats te nemen in de rode draaizetel. „Desnoods zetten ze er maar een stoel bij”, grapt de zanger. „Want deze succesformule werkt ook voor mij. We genieten onderling met zijn allen van iedere seconde. Dat voelen de kijkers en de talenten ook. The voice is zoals een talentenshow is bedoeld.”

De finale is op 17 februari.

Door Colette Boegman