Nieuws/Binnenland

ABN Amro in de fout met rekeningnummers

Door Ruben Eg

Amsterdam - Een grote groep klanten van ABN Amro heeft dit jaar bij vergissing hetzelfde rekeningnummer van iemand bij een andere bank gekregen.

ABN Amro blijkt 12.000 ’nieuwe’ rekeningnummers te hebben uitgegeven aan particuliere en zakelijke klanten, met hierin oude 9-cijferige nummers. Het gaat om rekeningnummers die ooit overbodig waren bij het oude Fortis Nederland. Zij waren overgedragen aan de Europese betalingsverwerker Equens, omdat er indertijd een tekort aan rekeningnummers voor banken in het eurogebied ontstond.

Eind vorige maand werd de uitgave van de dubbele nummers bij een geblokkeerde spoed-overboeking ontdekt, laat een woordvoerder van ABN Amro weten. Door een fout bij de integratie van de systemen bij de fusie tussen Fortis en ABN Amro zou de blokkade van de vervallen nummers onopgemerkt zijn opgeheven.

De kans dat geld naar een verkeerd persoon of bedrijf is overgemaakt, lijkt overigens niet groot. Europese bankrekeningnummers bevatten sinds 2014 via het IBAN-systeem een eigen land- en specifieke bankcode als voorvoegsel. Sinds kort checken Nederlandse grootbanken bij overboekingen ook de namen bij rekeningnummers. „Maar dubbele rekeningnummers uitgeven is niet de bedoeling”, erkent de zegsman van ABN Amro.

Afgelopen woensdag is ABN Amro begonnen met het herstellen van de fout. Dagelijks krijgen 350 particuliere en zestig zakelijke klanten een nieuw rekeningnummer van de bank. Zij kunnen hun oude, dubbele nummer tot het eind van dit jaar blijven gebruiken. Daarna vervallen deze definitief.