Nieuws/Binnenland

Nieuw kunstwerk Mesdag ontdekt

Door Chris Ververs

DE TELEGRAAF

Oosterbeek - Een nooit eerder vertoond koninklijk werk van de beroemde kunstschilder Hendrik Willem Mesdag is opgedoken in Duitsland. Het schilderij ‘Vissersschepen voor de kust van Scheveningen’ wordt voor het eerst in honderdtwintig jaar getoond voor publiek op kunstbeurs de PAN in Amsterdam.

DE TELEGRAAF

Al zeker een eeuw hangt het exceptionele doek uit 1896 op een kasteel ergens in het Duitse Rijnland. Het schilderij van Mesdag waarop een uitvarende Scheveningse vissersvloot is te zien, komt eind 19e eeuw in koninklijk bezit. Het wordt verworven door Prinses Marie van Oranje-Nassau, de dochter van prins Frederik der Nederlanden en Louise van Pruisen. Prins Frederik was de tweede zoon van koning Willem I en prinses Wilhelmina van Pruisen.

Dochter Marie trouwt in 1871 met een Duitser en verhuist naar diens familieslot. Het schilderij gaat mee, waarschijnlijk om de herinnering aan Scheveningen levendig te houden. Na meerdere malen te zijn vererfd, willen de adellijke bloedverwanten van de Oranjes het nu verkopen.

De wens is het kunstwerk van H.W. Mesdag, bekend om zijn impressies van talloze pinken en bomschuiten, in Nederlands bezit blijft. Zodoende komt de familie – die anoniem wil blijven- uit bij kunsthandelaar Bob Albricht uit Oosterbeek. De handelaar was onlangs wereldnieuws toen hij een herontdekte Vincent van Gogh aankocht. ,,Ook dit is een heel bijzonder werk”, vertelt Albricht met enige trots. ,,Tevens een primeur, want het is, net als de Van Gogh, nooit eerder aan het publiek getoond.”

De speurtocht naar kunst voert Albricht langs de meest uiteenlopende locaties. Van de polder naar een luxe buitenhuis aan de Zeeuwse kust tot een flatje in Rotterdam of een statige villa in Rome. Op zijn avontuurlijk reizen stuit hij soms op ongekende kunstschatten, zoals op het Duitse slot. ,,Soms tref je pareltjes aan. Mij is in dezen gevraagd te bemiddelen bij de verkoop.”

Bob Albricht hoeft afgelopen zomer niet lang na te denken als hij wordt benaderd door de Duitse familie. Direct stapt de Oosterbeeker in zijn auto. Door een adellijk echtpaar van hoge leeftijd wordt hij op een majestueus kasteel ontvangen. De kasteelheer van het spectaculaire 12e eeuwse slot – waar in wapenkamers harnassen van ridders staan uitgestald en in de kelder nog een martelkamer te vinden is - draagt nog altijd de titel ‘Prins’. In een vertrek dat dienst doet als woonkamer, hangt de Hollandse meester aan de wand. ,,samen met deze ‘Prinz’ ben ik op de bank geklommen om het schilderij van de muur te halen”, memoreert Albricht. ,,Zo gaat dat dan.”

Het werk hing vermoedelijk ooit in een van de koninklijke residenties in Nederland. ,,Waarschijnlijk in landhuis De Paauw in Wassenaar of in het huidige Scheveningse strandpaviljoen ‘De Witte’, wat vandaag de dag een besloten sociëteit is.”

Inmiddels is het doek in Nederland. Het wordt volgende week zondag op de grootste nationale kunstbeurs tentoongesteld naast de Van Gogh (Gezicht op de Nieuwe kerk en oude huizen in Den Haag) die ook voor het eerst op eigen bodem te zien is.