Nieuws/Nieuws

Consument meldt fraude niet

Door door Patricia Boon en Lorraine Marlisa

Telegraaf

Slachtoffers van internetfraude verbijten de pijn. Van de 45% Nederlandse consumenten die hiermee te maken kreeg, deed maar liefst 60% geen melding van het incident. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van MarkMonitor onder 3457 consumenten.

Telegraaf

Het beeld dat fraude over het wereldwijde web woekert zonder dat mensen dit melden of aangifte van doen, wordt bevestigd door Fraudehelpdesk.nl. „Uit eerder onderzoek van ons blijkt dat slechts 10% daadwerkelijk melding maakt”, zegt Tjerk Notten van de stichting die allerhande fraudemeldingen verzamelt. Het aantal meldingen dat wel binnenkomt kun je dus met factor 10 vermenigvuldigen.”

Fred Ootes, teamleider van cybercrimeteam Noord-Holland, vindt het jammer dat consumenten geen aangifte doen van het feit dat ze zijn opgelicht: „Misschien weten ze niet dat ze hiermee bij de politie terechtkunnen. Maar hoe meer mensen aangifte doen, hoe groter de kans dat de zaak wordt opgepakt.”

Aan het onderzoek van MarkMonitor deden 201 Nederlanders mee. Daarvan heeft een op de zes daadwerkelijk geld verloren door fraude, bij 27% was het afgetroggelde bedrag €1000 of hoger. Mensen die een neprekening betaalden door middel van een vals verzoek dat zij binnenkregen via e-mail, vormen de grootste groep slachtoffers; 17% kreeg hiermee te maken.

Ook bij Fraudehelpdesk is de groep mensen die een spookfactuur betaalden, groot. Maar bij de stichting meldden zich meer slachtoffers van nepwebwinkels en dubieuze verkopers die niet leverden nadat geld was overgemaakt. En dat terwijl consumenten wel op de hoogte zijn van het bestaan van look-a-like-websites: slechts 2% is dat niet, blijkt uit het onderzoek van MarkMonitor.