Nieuws/Nieuws

Pilsje in café wordt dure hobby

1 / 2

Peter Schoonen

De gemiddelde prijs van een pilsje in het café gaat rap richting de 2,50 euro. In 2016 kostte het gerstenat al 2,43 euro per glas van 30 centiliter, tegen 2,38 euro in 2015, maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag bekend. Dezelfde hoeveelheid pils in de supermarkt kost 45 cent.

1 / 2

Peter Schoonen

De prijs van het gemiddelde cafépilsje stijgt opvallend snel: in 2002 werd de barrière van 1,50 euro geslecht, negen jaar later die van 2 euro. Nu lijkt de prijs van een pintje in de horeca er slechts zes jaar over te doen om een halve euro te stijgen. Ondertussen wordt het verschil met supermarktpils steeds groter.

De prijs voor 30 centiliter komt daar sinds 2009 niet meer boven de 48 cent uit, maar steeg vorig jaar wel. In 2015 lag de prijs nog op 44 cent per glas.

Inkopen

Dat er zo'n groot verschil bestaat tussen de bierprijzen die cafés en supermarkten rekenen, heeft verschillende oorzaken. Wat volgens het CBS onder meer speelt is dat supers veel groter inkopen. Daardoor kunnen zij voordeligere prijzen afdwingen bij de brouwerijen.

Supermarkten adverteren doorgaans ook veel met aanbiedingen, terwijl cafés elkaar amper op die manier beconcurreren. De consument let bij het kiezen van een café immers niet alleen op de prijs van een pilsje maar bijvoorbeeld ook op de sfeer van de locatie en de mensen die er komen.

Stuntprijzen

Koninklijke Horeca Nederland klaagt al jaren over de stuntprijzen die de supers rekenen voor bier. Ook ergert de horecabranche zich aan de hoge bierprijzen die de brouwerijen aan cafés vragen.

Het is voor kroegbazen vaak erg lastig om lagere prijzen te bedingen, omdat ze aan bepaalde contracten gebonden zijn of omdat de brouwer bijvoorbeeld eigenaar is van hun cafépand.