Nieuws/Binnenland

Lage drempel zorgt voor veel deelnemers

Crowdfunding: gezellig met z’n allen beleggen

De Musicon, een instrument om kinderen vanaf 2 jaar te helpen met hun ontwikkeling, is dankzij crowfdfunding tot stand gekomen.

De Musicon, een instrument om kinderen vanaf 2 jaar te helpen met hun ontwikkeling, is dankzij crowfdfunding tot stand gekomen.

EPA

Wie tegenwoordig snel geld nodig heeft, denk al gauw aan crowdfunding. Het middel wordt voor allerhande doelen ingezet. Van een dure operatie die niet door de verzekeringsmaatschappij wordt vergoed tot een uitvinding waarvoor geld nodig is om te realiseren. Er zijn zelfs bands die crowdfunden gebruiken om hun nieuwe muziekalbum te financieren.

De Musicon, een instrument om kinderen vanaf 2 jaar te helpen met hun ontwikkeling, is dankzij crowfdfunding tot stand gekomen.

De Musicon, een instrument om kinderen vanaf 2 jaar te helpen met hun ontwikkeling, is dankzij crowfdfunding tot stand gekomen.

EPA

Crowdfunding is inmiddels dus een ingeburgerd begrip en wordt daardoor ook door steeds meer beleggers ontdekt als alternatieve beleggingsvorm.

Voor degene die het tóch nog niet weten: crowdfunden is het mobiliseren van een groep beleggers die allemaal met een (klein) geldbedrag deelnemen om een bepaald project te realiseren. In veel gevallen wordt het geld teruggestort als het streefbedrag niet wordt gehaald en het doel daardoor niet is te realiseren.

De kracht van crowdfunden is dat de investering per belegger vaak laag is, waardoor potentiële deelnemers snelle over de streep zijn te trekken.

Over wanneer crowdfunden nu exact is ontstaan, bestaan meerdere theorieën. Er zullen vast in vroegere dagen in kleinere kring al dergelijke vormen van beleggen hebben plaatsgevonden.

Maar de meesten zeggen dat crowdfunden in 2004 is begonnen door de Amerikaanse muzikantenwebsite Sellaband en schrijverswebsite TenPages. Zij worden gezien als de grondleggers doordat zij ervoor zorgden dat deze manier van investeren bekend werd bij een groot publiek.

Dat crowdfunding zo’n vlucht heeft genomen is vooral te danken aan de opmars van sociale media. Dankzij netwerken als Twitter, Facebook en Linkedin kunnen eenvoudig grote groepen mensen worden bereikt. Te daarbij op het gemak waarmee tegenwoordig veilig geld kan worden overgemaakt en het succes is verklaard.

Veel crowdfundingprojecten zijn erop gericht om een bepaald product op de markt te kunnen brengen. Om dat product ook daadwerkelijk te fabriceren, is vanzelfsprekend geld nodig. Is dat geld bij elkaar gebracht door een groep deelnemers, dan krijgt vaak iedere betaler het product gratis.  Voor echte beleggers is deze vorm nauwelijks interessant.

Maar er zijn ook crowdfundingprojecten die wel degelijk voor beleggers aantrekkelijk zijn. Daarbij valt te denken aan projecten waarbij het geïnvesteerde bedrag wordt omgezet in aandelen in de onderneming als de ontwikkeling is afgerond. Op die manier kan de belegger blijven meeprofiteren van het eventuele succes van het bedrijf.

Uit onderzoek van de AFM komt overigens naar voor dat veel beleggers de risico's van crowdfunding laag inschatten, te laag. De Autoriteit Financiële Markten (AFM), ook wel beurspolitie genoemd, adviseert met niet meer dan 10% van het vermogen te beleggen in crowdfunding.

Ieder jaar wordt er in Nederland meer geld opgehaald met crowdfunding.(bron: consultancybureau Douw & Koren)

  • 2012: 14 miljoen
  • 2013: 32 miljoen (+129%)
  • 2014: 63 miljoen (+97%)
  • 2015: 128 miljoen (+103%)
  • 2016: 160 miljoen (+25%)