Nieuws/Binnenland

Kans op hogere winst, maar helaas ook op hoger verlies

Beleggen in hogere versnelling

TMG Natives

Wie zijn hand al een tijdje niet meer omdraait voor beleggen, en bereidt is extra risico te nemen, kiest in toenemende mate voor zogenoemde Turbo’s of Sprinters.

TMG Natives

Nee, dat zijn geen nieuwe treinstellen, maar beleggingsproducten. Met mogelijk een hoge winst. Maar voordat iedereen nu direct Turbo’s of Sprinters (zo heten ze bij ING) gaat inslaan: er is ook een grotere kans op een fors verlies. Kortom; het is risicovol beleggen.

Beleggen met een Turbo is dus van een andere orde dan met andere beleggingsproducten.Verder kan een belegger inspelen op stijgingen met een Turbo Long maar ook op een daling met een Turbo Short. Al met al zijn deze beleggingsproducten daardoor vooral iets voor de ervaren beleggers. En vooral voor de korte termijn. Toch betekent dit niet dat de werking van een Turbo ingewikkeld is.

Hoe werkt dat dan?

Bij een Turbo wordt er gewerkt met een hefboomwerking. En dat heeft opnieuw niets met treinen te maken.

Een hefboomwerking werkt als volgt:

We nemen een Turbo met een onderliggend aandeel van 50 euro. In plaats van het aandeel voor 50 euro te kopen, koop je een Turbo met bijvoorbeeld een waarde van 10. De bank koopt dan als het ware het aandeel van 50 euro met deze 10 euro en door 40 euro te financieren.

Omdat de belegger slechts een vijfde van de waarde van het aandeel belegt is de hefboom 5.Dit houdt dan in dat de koersschommeling met betrekking tot het door jou gekochte aandeel vermenigvuldigd wordt met 5. Stel, het onderliggende aandeel stijgt met 5%, dan behaal je dus een rendement van 25%. Daalt het aandeel echter met 5% dan neemt de waarde van de Turbo met 25% af.

Om de belegger te beschermen is er wel het zogenoemde stop loss niveau in het leven geroepen. Dit zorgt ervoor dat je nooit méér kunt verliezen dan het in de Turbo ingelegde bedrag. Dus in dit voorbeeld maximaal 5. Als je het aandeel direct had gekocht, is het maximale absolute verlies 25 en dus groter.

Het financieringsgedeelte dat beschikbaar wordt gesteld door de bank is onderhevig aan rente. Als je dus een Turbo lang aanhoudt, moet je rente over dit bedrag betalen. Hoe langer je de Turbo bezit, hoe meer rente je betaalt.

De waarde van een Turbo is vrij gemakkelijk te bepalen. Dit is namelijk het verschil tussen de onderliggende waarde van het aandeel min het financieringsgedeelte (in sommige gevallen is er ook een ratio en wisselkoersen)

Stel dat de koers van het aandeel 80 euro is en het financieringsgedeelte is 60 euro, dan is de waarde van de Turbo dus 20 euro.

Wie meer wil weten over het beleggen met Turbo’s of Sprinters dient er goed aan zich te laten informeren door specialisten.