Nieuws/Binnenland

Alternatieven voor flitstrein NS

Door Alexander Bakker

Een trein van de hogesnelheidslijn.

Een trein van de hogesnelheidslijn.

ANP

Den Haag - Er zijn drie vervoersbedrijven die de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda kunnen overnemen van de NS. Dat blijkt uit een marktverkenning in opdracht van het ministerie van Infrastructuur.

Een trein van de hogesnelheidslijn.

Een trein van de hogesnelheidslijn.

ANP

Sinds het Fyra-debacle hanteert het kabinet het principe ’three strikes out’. Als de NS driemaal op rij afspraken over bijvoorbeeld zitplaatsen en punctualiteit niet haalt, wordt het mogelijk om een andere vervoerder op de hogesnelheidslijn te laten rijden.

Het ministerie heeft onderzoek laten doen of er andere bedrijven zijn die de lijn kunnen overnemen. Daaruit blijkt dat er drie alternatieven zijn die het kunnen en willen. Op korte termijn is dat nog niet mogelijk, want de bedrijven hebben niet van de een op de andere dag flitstreinen in hun bezit.

Pikant is dat geen enkel bedrijf wil samenwerken met de NS om de huidige inzet van flitstreinen te verbeteren.

Verbeteringen

De onderzoekers stellen dat de NS zelf ook nog de nodige verbeteringen kan doorvoeren. Welke bedrijven hebben meegedaan aan de marktverkenning is niet openbaar gemaakt. De uitgewisselde informatie is concurrentiegevoelig. De regionale vervoerder Arriva liet eerder weten niet mee te doen aan het onderzoek.

Voorlopig blijft de flitstrein nog bij het staatsbedrijf. De Spoorwegen zijn meerdere malen op de vingers getikt, maar tot nu toe zijn er nog niet drie ’gele kaarten’ achter elkaar uitgedeeld.

Kenners stellen dat de NS dit jaar waarschijnlijk niet in de gevarenzone komt.

Lees meer over