Nieuws/Binnenland

Vakantievluchten Schiphol vertraagd

Door Paul Eldering

Dijkstra

Vakantievluchten van TUI en Corendon worden vandaag getroffen door een werkonderbreking bij grondafhandelaar Swissport.

Dijkstra

Ook vluchten van onder andere Garuda, Singapore Airlines, Qatar Airways, SAS, Turkish Airlines en Egypt Air kunnen vertragingen oplopen door de staking. Er worden langere rijen verwacht bij de incheckbalies en bagageafgifte. Onduidelijk is hoe lang het personeel het werk gaat neerleggen.

FNV Luchtvaart heeft vorige maand al een paar stiptheidsacties gevoerd bij Swissport. De medewerkers eisen dat de ’onmenselijk hoge’ werkdruk door onderbezetting wordt verlicht en dat er meer mensen worden aangetrokken.

„Swissport weigert maatregelen”, zegt Egon Groen van de vakbond. Het risico om een vlucht te missen neemt volgens hem bij reizigers toe. „Ook het laden en lossen van koffers gaat langer duren. We kunnen helaas niet anders.”

Volgens de Swissport-werkers draait het alleen maar om de kosten. Het moet steeds goedkoper en dat gaat volgens hen ten koste van de kwaliteit. „Tientallen collega’s krijgen geen contractverlenging. De roosters zijn onwerkbaar geworden.”

Swissport is onderdeel van de Chinese multinational HNA en concurreert op Schiphol met andere afhandelaars om de opdrachten van vliegmaatschappijen.

’Strijd is moordend’

Groen: „Die strijd is moordend, ook omdat de ticketprijzen nog meer omlaag moeten. Swissport wil dus verder besparen op de loonkosten. De mensen willen echter dat de winterbezetting minimaal op het niveau van 1 oktober blijft.”

FNV Luchtvaart eist dat het bezuinigen over de ruggen van werknemers stopt. „We willen daarnaast dat Schiphol zelf ingrijpt en een betere regie gaat voeren om misstanden op de luchthaven te voorkomen”, aldus Groen.

Minder druk

Swissport vindt de eisen van de bond onrealistisch. „De winterperiode is minder druk dan de zomer, waardoor er minder personeel nodig is op Schiphol. Bovendien moeten we besparen om met onze grondafhandeling uit de rode cijfers te komen. Daarvoor hebben we een meerjarenplan van 2018 tot 2022 opgesteld, Fit For The Future. Dat voeren we nu uit”, aldus een woordvoerder.

Belangrijk onderdeel daarvan is volgens hem „slimmer inzetten van personeel en herindeling van kantoorruimte. Ook een scherpe inkoop en het beter benutten van commerciële kansen behoren tot onze plannen. De bezetting op Schiphol wordt nauwer afgestemd op het actuele werkaanbod.”

Lees meer over