Nieuws/Nieuws

Amsterdam verboden voor touringcars

Touringcars mogen straks niet meer door de stad rijden

Touringcars mogen straks niet meer door de stad rijden

Ronald Bakker

AMSTERDAM - Van onze verslaggevers

Touringcars mogen straks niet meer door de stad rijden

Touringcars mogen straks niet meer door de stad rijden

Ronald Bakker

Vanaf maart 2018 gelden er strengere eisen. Dat heeft het College van B&W besloten. Vanaf 2019 is het over en uit voor de touringcars. De raad moet het besluit van B&W nog wel bekrachtigen.

Nu worden nog veel toeristen afgezet en opgehaald voor onder andere het Victoria Hotel en voor het Barbizon Hotel. Per jaar is dat een komen en gaan van ongeveer 40.000 bussen. De toestroom zorgt op die plekken voor veel opstoppingen. De maatregel is niet alleen om de drukte tegen te gaan, maar ook om een schonere lucht te krijgen.

Bussen die ingezet worden om toeristen naar de binnenstad te brengen zonder concrete bestemming (sightseeing of wandel/winkeltours), moeten vanaf 19 maart 2018 de toeristen buiten de binnenstad afzetten op nieuwe locaties.

Hop On

Ook doorgaande sightseeingtours, zoals die van de knalrode Hop On Hop Off-bus, per bus door de binnenstad zijn dan niet meer toegestaan. Vanaf 2019 geldt dat ook voor passagiers met een concrete bestemming in het centrum. Alleen voor bussen met bijvoorbeeld scholieren en gehandicapten komt er een mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen.

Het huidige touringcarverbod op de Amstel, het Rokin en het Damrak en de lus Spuistraat-Nieuwezijds Voorburgwal-Rozengracht wordt dus uitgebreid.

A10

In de praktijk zal het er op neer komen dat toeristen in de toekomst langs de zuidelijke IJ-oever worden afgezet. Er wordt ook naar andere haltes gezocht, die zullen verder richting de A10 komen te liggen.

Ook station Sloterdijk wordt meer en meer ingericht op de toeristenstroom naar de binnenstad. De halteerplekken aan de Radarweg zijn verplaatst naar het Piarcoplein. Dit plein is de afgelopen maanden opnieuw ingericht om internationale lijndiensten te faciliteren. Vanuit hier kunnen bezoekers overstappen op het openbaar vervoer. Deze tijdelijke terminal is voor circa 5 jaar totdat er een definitieve terminal is gerealiseerd.

Ruimte

Volgens B&W zitten in de binnenstad voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en auto’s elkaar steeds vaker in de weg en de druk op de schaarse openbare ruimte in de stad neemt toe.

„Het beperken van het touringcarverkeer in de binnenstad is een maatregel om hier meer ruimte te creëren”, laat het College weten.

Lees meer over