Nieuws

SOCIALE ZAKEN Cashmere terug in Nepal met Sogoodtowear

Van kerstpakket naar geitenkudde

Door Gabi Ouwerkerk

Jacqui en Fons Burger hopen bij te dragen aan een betere verdeling van de rijkdom in de wereld.

Jacqui en Fons Burger hopen bij te dragen aan een betere verdeling van de rijkdom in de wereld.

EIGEN FOTO

Rotterdam - Jacqui en Fons Burger willen de wereld een stukje mooier maken. Door het uitgeven van een boekje met duurzaamheidstips kwamen ze in de fairtrade kerstpakkettenhandel terecht. Die activiteit leidde naar het eerlijke kledingmerk Sogoodtowear met eigen geitenkudde.

Jacqui en Fons Burger hopen bij te dragen aan een betere verdeling van de rijkdom in de wereld.

Jacqui en Fons Burger hopen bij te dragen aan een betere verdeling van de rijkdom in de wereld.

EIGEN FOTO

„De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter”, vertelt Fons. „Met onze projecten willen we bijdragen aan een betere verdeling.” Voor de kerstpakketten zoekt het Rotterdamse echtpaar naar producten van lokale fabriekjes in ontwikkelingslanden. „Door een grote order te plaatsen en vooraf te betalen, geven we lokale ondernemers de mogelijkheid te investeren in hun bedrijf”, vertelt Jacqui. „Een glasfabriek in Bolivia wilde duurzamer produceren en dat is mede dankzij ons gelukt. Met een Nederlandse ontwerpster hebben we ze laten zien wat je met recycled glas kunt maken.”

In Nepal besloten de ondernemers na een succesvolle order van cashmere sjaals met twee lokale ateliers de eigen kledinglijn Sogoodtowear te beginnen die in de betere kledingzaken verkrijgbaar is. Jacqui: „Helaas is de cashmere-industrie uit Nepal verdwenen en wordt de wol geïmporteerd uit China. Er zijn nog wel cashmere geiten in het land, alleen worden die slecht verzorgd en daardoor is de kwaliteit niet optimaal.”

Met een eigen geitenkudde blazen de ondernemers de oude industrie weer leven in. Om de allerbeste kwaliteit cashmere te krijgen, brengen ze bokken uit Italië naar Nepal waar ze worden gekruist met de Nepalese geiten. Fons: „Zo creëren we werk voor geitenhoeders, geitenkammers en wolspinners. We hebben een non-profitcoöperatie opgericht die eigenaar is van het merk en de geiten. De families die voor de geiten zorgen betalen we uit de winst van het kledingmerk.”