Nieuws

Game weet spelers te trekken zonder dure advertenties

Viraal als businessmodel

Door Rolf Venema

1 / 2

AMSTERDAM - Het is lastig om tegenwoordig op te vallen in de massa bij de verscheiden appwinkels voor smartphones en tablets. Het Israëlische Jelly Button Games is het toch gelukt met zijn spelletje Pirate Kings. Het bedrijf deed dit op een opmerkelijke manier.

1 / 2

Alleen al in de App Store voor de iPhone en iPad staan momenteel meer dan 736.000 spellen en er komen per dag meer dan 500 nieuwe bij. Dat maakt het zeker voor kleinere ontwikkelaars en uitgevers ontzettend moeilijk om in de kijker te springen.

‘User acquisition’ - oftewel het lokken van nieuwe gebruikers - is in de appwereld dan ook tot een ware kunst verheven. Vooral gratis diensten en apps moeten het van een constante groei van gebruikers hebben om inkomsten te genereren. Doorgaans gaat zulke groei onder meer via grootschalige reclamecampagnes, al dan niet in andere apps.

„Toen wij onze game lanceerden in 2013 hadden we geen geld voor dit soort campagnes,” aldus Alon Lev, één van de oprichters van Jelly Button. „Toch wisten we succes te krijgen, op een bijna letterlijk virale manier. Het begon in Zuid-Oost Azië, we doen het bijvoorbeeld goed in Thailand en Maleisië. Vorig jaar zagen we ineens dat de game goed werd opgepikt in één stad en als een inktvlek verspreidde het zich door de regio, ook over de grens.”

Dat was niet puur een mazzeltje, claimt Lev: „We hebben de game specifiek gemaakt om zo’n virale verspreiding te stimuleren.” Pirate Kings is in de kern namelijk een vrij simpele game: spelers draaien aan een rad en winnen geld of bonussen. Hiermee is het zaak om een eiland helemaal om te bouwen als piratenhoofdkwartier. Is één eiland helemaal volgebouwd, dan wordt een nieuw, leeg eiland geserveerd.

Waar het spel echter mee scoort, is de manier waarop het spelers stimuleert om vrienden te betrekken. „We hebben geprobeerd om de geest van het samen gamen tegen elkaar op de bank te vangen op een mobieltje,” aldus Lev.

„Je kunt dan ook goud van elkaar stelen of elkaars eiland in puin schieten. Je kweekt echt een vriendelijke rivaliteit, waardoor je blijft spelen. Daarnaast stimuleren we spelers om vrienden via Facebook te rekruteren door ze in de game bonussen te geven waarvoor ze normaal gesproken moeten betalen.”

Deze manier van spelers aantrekken en behouden blijkt enorm succesvol. Inmiddels is Pirate Kings meer dan 70 miljoen keer gedownload en meer dan 95% hiervan heeft het spel 'organisch' opgepikt, dus niet naar aanleiding van een reclamecampagne of advertentie.

Hoewel Jelly Button al volop in de testfase zit van zijn tweede game, probeert het nu het virale element van Pirate Kings ook in nieuwe markten aan te jagen, zoals Nederland. Het bedrijf heeft een aantal bekende YouTubers uit ons land in het spel verwerkt om de aandacht van potentiële spelers te trekken. Om zo het zaadje te planten voor een nieuwe virale explosie.