Nieuws/Binnenland

Jeugdig stadsvolk is dol op 25 km/u-scooters

Het zit snor met het tuffen zonder helm

Door Gijsbert Termaat

De originele snorfiets is weliswaar praktisch, maar mist het ’Roman Holiday’-gevoel van de scooter.

De originele snorfiets is weliswaar praktisch, maar mist het ’Roman Holiday’-gevoel van de scooter.

Hollandse Hoogte

Bunnik - De snorfiets is bezig aan een enorme opmars. Er rijden inmiddels 700.000 van deze voertuigen rond waarop je zonder helm maximaal 25 km/u mag rijden. Dat is meer dan het dubbele in vergelijking met tien jaar geleden, toen de snorfiets nog een wat suf imago had.

De originele snorfiets is weliswaar praktisch, maar mist het ’Roman Holiday’-gevoel van de scooter.

De originele snorfiets is weliswaar praktisch, maar mist het ’Roman Holiday’-gevoel van de scooter.

Hollandse Hoogte

Maar de verkoop van de snorfietsen blijft in de lift zitten. Ze zijn vooral onder jongeren erg populair. Vooral het model dat sprekend op een scooter lijkt, vliegt de winkels uit.

Met 26.943 nieuwe snorfietsen is de verkoop de eerste zes maanden opnieuw fors gestegen. In vergelijking met het eerste half jaar van 2016 met 15,5 procent. Behalve in Groningen worden er in iedere provincie dit jaar meer snorfietsen verkocht. Limburg heeft de meeste snorfietsen per duizend inwoners.

Steden

Dat blijkt uit cijfers die de Bovag, RAI Vereniging en RDC vandaag naar buiten brengen. De snorfiets is vooral in de grote steden in de Randstad een regelrechte hit.

„Dat heeft alles te maken met het feit dat steden en de toegangswegen ernaartoe dichtslibben, terwijl parkeerruimte in stadscentra steeds schaarser en duurder wordt. Logisch dat veel weggebruikers op zoek gaan naar een alternatief om deze problemen te omzeilen”, verklaart Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt de populariteit. „De snorfiets voorziet overduidelijk in een behoefte en kan steden verlossen van grote bereikbaarheidsproblemen.”

„Er lopen vele discussies over hoe om te gaan met het toenemende gebruik van snorfietsen in grote steden”, constateert Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging. „Maar deze cijfers tonen eens te meer aan dat de snorfiets voor veel mensen inmiddels onmisbaar is. Deze is ook uitermate geschikt voor het woon-werkverkeer. We moeten dan ook zorgen voor goede faciliteiten en ruimte geven aan deze groep verkeersdeelnemers.”

Intussen telt ons land 41 snorfietsen per duizend inwoners, met het heuvelachtige Limburg als koploper (46) en Friesland als hekkensluiter (29). Noord- en Zuid-Holland zitten met 43 per duizend mensen net boven het gemiddelde, terwijl Utrecht er ruim onder zit (33) en per duizend inwoners zelfs minder snorfietsen telt dan Drenthe (35) en Zeeland (34).

Door Gijsbert Termaat