Nieuws

STARTER VAN DE WEEK ZIBR helpt middenstand bezorgen

Taart en wijn aan huis

Door Jessica Numann

Michael Bouwens (l) helpt de lokale middenstand, waaronder patisserie Tout, hun afzetgebied te vergroten.

Michael Bouwens (l) helpt de lokale middenstand, waaronder patisserie Tout, hun afzetgebied te vergroten.

AMAURY MILLER

Amsterdam - Haastig fiets je door de drukke binnenstad om voor sluitingstijd nog even bij de banketbakker of slager binnen te glippen. Een bron van stress en irritatie. Michael Bouwens lanceerde daarom ZIBR, een platform waarop de lokale middenstand en de drukke stedeling elkaar vanachter de computer kunnen vinden.

Michael Bouwens (l) helpt de lokale middenstand, waaronder patisserie Tout, hun afzetgebied te vergroten.

Michael Bouwens (l) helpt de lokale middenstand, waaronder patisserie Tout, hun afzetgebied te vergroten.

AMAURY MILLER

Multi-ondernemer Bouwens had zelf ook last van nauwe openingstijden van zijn lievelingswinkeltjes. Samen met oude vriend Jeroen Kortenhorst - inmiddels alleen nog betrokken op de achtergrond - werkte hij het idee voor een bezorgplatform uit.

Eind 2016 ging ZIBR (het betekent niks, ze vonden dat gewoon een leuke naam) onder de radar live. Het bedrijf biedt abonnementen aan lokale middenstanders in het hogere segment: patisseries, bloemenzaken en wijnhandels, die commissie per order betalen. Uit eigen onderzoek bleek dat juist aan deze drie dingen voornamelijk behoefte was, maar vanaf deze zomer is er ook plek voor slagers, bakkers, vishandels en groenteboeren.

Fietskoerier

In eerste instantie richtten de heren zich op de zakelijke markt en faciliteerden ze bezorging op de Zuidas, maar al snel bleek dat er ook behoefte was aan bestellingen vanuit huis. Dat kan sinds 1 mei.

De bestelling en betaling verlopen via de website en app, de betreffende winkel ontvangt automatisch de order. Bezorging doet een fietskoerier, vaak binnen 45 minuten. Bouwens: „We willen snel groeien, maar niet de kwaliteit uit het oog verliezen.” Momenteel komen er zo’n dertig orders per week binnen. Ondernemers aan boord krijgen gaat vrij makkelijk. „Via ZIBR vergroten ze het afzetgebied en ze hebben vaak zelf niet de mogelijkheid een bezorgservice op te zetten”, legt Bouwens uit.

Bouwens, telg van een familie van uitvaartondernemers, runt naast ZIBR een bedrijf met receptie- en beveiligingsdiensten, en een bureau voor directiechauffeurs.

Volume nodig

In totaal heeft hij honderdvijftig man in dienst. „Ik kon me daarom aanvankelijk niet fulltime op ZIBR richten. Jeroen deed dat wel.” Nu zijn rol is veranderd en hij iets meer afstand van de andere bedrijven heeft genomen, voelt Bouwens zich echt weer ondernemer. „Wel even wennen, zo’n start-up.”

ZIBR wil graag uitbreiden naar de rest van de Randstad, maar de pijlen zijn nu gericht op Amsterdam. „Kleinere steden zijn minder interessant, want je hebt volume nodig.” Bouwens heeft grootse plannen met ZIBR. „Rotterdam, Den Haag en Utrecht staan voor volgend jaar op de planning en daarna gaan we hopelijk de grens over.”