Nieuws/Binnenland

Toestemming voor starten met ander voertuig nog op de baan

Luchtverkeersleiding blunderde bij ernstig incident Schiphol

Door Onze Redactie

ANP

SCHIPHOL - Twee ernstige incidenten die het afgelopen kwartaal hebben kunnen plaatsvinden op Schiphol, zijn onder de loep genomen door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die concludeert dat één ervan kon plaatsvinden doordat de luchtverkeersleiding blunderde.

ANP

Een tweemotorig straalvliegtuig CRJ-900 kreeg op 31 mei 2017 van de luchtverkeersleiding toestemming om op te stijgen vanaf landingsbaan 36L. Op dat moment was er echter nog een zogenoemd vogelwacht-voertuig bezig met een inspectie van diezelfde landingsbaan, óók met toestemming van de luchtverkeersleiding.

Radio

De inzittende van het voertuig luisterde via zijn radio de frequentie uit van de baanverkeersleider. Terwijl hij nog op de startbaan stond, hoorde hij dat de CRJ-900 toestemming had gekregen om op te stijgen. Daarop nam hij direct contact op met de grondverkeersleider, die de startverklaring onmiddellijk introk.

Bij het andere incident raakte de staart van een Boeing 777 de grond tijdens de rotatie bij de start. De bemanning besloot uit voorzorg terug te keren naar de luchthaven. Om een landing boven het maximale landingsgewicht te voorkomen, dumpten ze brandstof boven de Noordzee en keerden terug naar Schiphol.

Het rapport legt veiligheidsrisico’s bloot die [...] moeten worden aangepakt om de veiligheid op en rond de luchthaven te kunnen blijven waarborgen. Daarbij meldde de Onderzoeksraad dat er op dit moment „geen aanwijzingen naar voren komen dat de veiligheid op Schiphol onvoldoende is.”

Lees meer over