Nieuws

Roland Kahn werd noodgedwongen ondernemer in een online wereld: ’Nu heb ik het weer beet’

’We werden met een schok wakker’

— Ondernemer Roland Kahn was spraakmakend in 2016. De overname van het failliete V&D mislukte. Daarna viel zijn keten MS Mode om. Kahn praat openhartig over het bewogen jaar. Hij spaart daarbij zichzelf, maar ook Rabobank en toezichthouder ACM niet. „Wij waren niet competent genoeg voor V&D”, erkent Kahn. ,,En bij MS Mode maakten we grote inkoopfouten.’’ Maar: ,,De Rabobank mist sociaal besef.”

Door Harry van Gelder

Ronald Kahn wil volgend jaar weer op de troon zitten. In de toekomst wordt hij opgevolgd door zijn zoons.

Ronald Kahn wil volgend jaar weer op de troon zitten. In de toekomst wordt hij opgevolgd door zijn zoons.

Amaury Miller

Ondernemer Roland Kahn was spraakmakend in 2016. De overname van het failliete V&D mislukte. Daarna viel zijn keten MS Mode om. Kahn praat openhartig over het bewogen jaar. Hij spaart daarbij zichzelf, maar ook Rabobank en toezichthouder ACM niet. „Wij waren niet competent genoeg voor V&D”, erkent Kahn. ,,En bij MS Mode maakten we grote inkoopfouten.’’ Maar: ,,De Rabobank mist sociaal besef.”

Ronald Kahn wil volgend jaar weer op de troon zitten. In de toekomst wordt hij opgevolgd door zijn zoons.

Ronald Kahn wil volgend jaar weer op de troon zitten. In de toekomst wordt hij opgevolgd door zijn zoons.

Amaury Miller

De retail in ons land is de afgelopen jaren totaal veranderd door de grootste explosie ooit op internet, zegt ondernemer Roland Kahn. Hij is eigenaar van Coolinvestment en de man achter MS Mode, Coolcat, America Today, lingeriemaker Saphh en als vastgoedman mede-eigenaar van de Amsterdamse Bijenkorf. „Wij waren geen quickstarter. Ik heb te lang het effect van internet onderschat”, aldus Kahn.

Hij werd noodgedwongen ondernemer in een andere wereld. Maar hij zegt het aan te kunnen. „Nu ik het beet heb, gaat het een stuk beter. Niets is in essentie hetzelfde, maar tegelijk is alles hetzelfde. Vroeger ging het er vooral om niet te veel voorraad te hebben.”

Nu draait het om alertheid op elk gebied. In 2017 maakt MS Mode een doorstart en begint V&D een warenhuis op internet. Kahn: „Ik blijf een gedreven ondernemer.”

Hoe kijkt u terug op 2016?

„Als een heel moeilijk en leerzaam jaar. Van alles wat goed gaat leer je veel, maar van alles wat fout gaat nog veel meer. Er zijn veel dingen niet goed gegaan.”

Waarom lukte de overname van V&D niet?

„Waarschijnlijk was het gewoon net te moeilijk. Te veel risico, te moeilijk. We hadden heel wat andere dingen aan ons hoofd die niet zo goed gingen. We hebben daarom een beetje een vlucht naar voren gemaakt.”

Waren de verhuurders van de panden de boosdoeners?

„Het was niet iemands schuld. Uiteindelijk waren wij niet competent genoeg, vind ik zelf. Eerlijk is eerlijk. Het is goed dat we het niet gedaan hebben. Je gaat als ondernemer hollen, hollen en nog eens hollen. Dan komt er een muur en wil je er over heen, maar dit was een muur waar we niet overheen kwamen.”

Het was geen kwestie van geld?

„Ook. Als er te veel geld in moet, wordt het risico te groot.”

Speelde de komst van het Canadese Hudson’s Bay een rol? Die wilde een 15-jarig huurcontract afsluiten voor de lucratieve V&D-panden. Maar dan moesten sommige zaken wel eerst 2 jaar dicht en voor honderden miljoenen worden opgeknapt.

„Ach, Hudson’s Bay is een fata morgana, dat heb ik toen ook al gezegd. In wezen betalen de verhuurders de startkosten. Het bedrijf verloor in twee jaar meer dan ik ooit bij elkaar heb verdiend. Dit gaat nergens over. Ik geloof er zó niet in. Het wordt helemaal niks.”

U kreeg een boete van toezichthouder ACM voor het slecht informeren van klanten bij een online annulering van Coolcat.

„Het is van de gekke om een piepklein internetbedrijfje met twee ton te pakken. Het bedrijf kan wel stoppen. Die mensen hebben geen besef wat ze doen. Ze helpen goed ondernemerschap om zeep door zonder waarschuwing meteen een boete te geven. Het probleem was al opgelost. Ik wilde er met de ACM-baas over praten om uit te leggen dat ze er naast zaten, maar dat mocht niet.”

Waarom ging MS Mode failliet?

„De wereld veranderde en we hebben het niet snel genoeg gezien en niet op tijd ingegrepen. Dat is een gebrek aan alertheid van onze kant. Er zijn ook veel inkoopfouten gemaakt. We hadden een inkoopdirectrice. Die luisterde niet naar mijn advies. Ze wist het beter. Dat is haar goed recht, want daarom zit ze op die stoel. Maar er ging veel te veel fout. Ook was er sprake van Murphy’s Law. Veel ketens kopen in het Verre Oosten in, maar de dollar zakte van €1,30 naar €1,08. De inkoopprijs schoot omhoog, terwijl de prijzen in de winkels niet konden stijgen. Dat doet pijn. Daarnaast verhoogde de overheid de btw met 2%. Als je nagaat dat een gemiddeld retailbedrijf 5% winst maakt. Dan zie je je winst verschrompelen.”

MS Mode had elk jaar een flitskrediet van €30 miljoen nodig om de nieuwe collectie te kunnen kopen. De curatoren noemde die leningen een weeffout.

„Hebben ze absoluut gelijk in. Was heel stom. Het is een soort laksheid van de bank. Ze hebben nu eenmaal dat geld. Iemand in de top besluit om het toch maar te doen. MS Mode draaide altijd rond de €10 miljoen ebitda (operationeel resultaat, red.), dan is een krediet van €30 miljoen niet zo raar. Maar ineens zakte het naar €4 miljoen. In normale situaties kun je dat rechttrekken, maar door alle fouten die werden gemaakt zei de bank ineens: ’We trekken de stekker eruit’. We zijn met een schok wakker geworden.”

U was het niet eens met de actie van de Rabobank?

„De Rabobank heeft de situatie onderschat en zichzelf overschat. Ze hadden een gebrek aan kennis en wilden niet luisteren naar ons, naar mensen die er wel verstand van hadden. Ze vonden dat wij het verkeerd hadden gedaan. Daar hadden ze op zich gelijk in, maar dat wil niet zeggen dat wij niet beter in staat waren om het te corrigeren. Zij hadden geen vertrouwen meer in ons. Ze dachten: we hebben panden, we hebben voorraden. We krijgen onze poen wel weer terug. Alles schatten ze verkeerd in. Ze dachten ook dat ze de btw en alle omzetten konden inpikken. Zelfs de curatoren hebben ze onderschat.”

Had u een oplossing?

„MS Mode had niet failliet hoeven te gaan. We stelden de Rabobank voor om 50% van de schuld over te nemen. Wij zouden dan de reorganisatie doen. Maar dat wilden ze niet. We zeiden ook tegen de bank: ’Doe even niks. Er moet €10 miljoen bij, misschien zelfs €15 miljoen. Die stoppen wij erin, maar jullie moeten ons dan een jaar steunen.’ Ook dat wilde de Rabo niet. ’Het gaat niet goed als we het op jullie manier doen’, zeiden we. Maar als je bij Bijzonder Beheer van de Rabobank zit, luistert niemand meer naar je. Ze weten alles beter. Ik ben erg geschrokken van de Rabobank.”

De bank verweet u er geen eigen geld in te stoppen?

„Onzin. Ze wilden alles hebben. Je kan niet verwachten dat ik er dan een hoop geld in stop, dan ben ik zometeen alles kwijt. Het is samen uit, samen thuis. Ik zei: ’We gaan allebei een beetje risico nemen, dan krijgt straks iedereen alles terug’. Maar niet alles is ratio. De Rabobank is nu meer geld kwijt. Het is een bank die niet goed oplet. Ze geven te makkelijk krediet en trekken het ook weer te makkelijk in. En ze hebben totaal geen sociaal besef. Nul komma nul. Ze doen alsof. Ze zeggen: ’We hebben er alles aan gedaan om MS Mode te redden’. Bullshit. De Rabobank verloor €20 miljoen en ik was ook ongeveer €20 miljoen kwijt. Er zijn alleen maar verliezers, maar wij beginnen weer opnieuw.”

Waarom gaat het nu beter?

„Door duidelijke doelstellingen te formuleren, alerter en sneller te zijn. Vrouwen met een maatje meer hebben smaakgevoel en ze zijn kritisch op hun geld. We gaan uit van de vormen van vrouwen: peervorm, appelvorm. We worden de experts van de pasvorm. Onze stoffen gaan meer comfort geven, zonder grote prijsverhogingen door te voeren. Ook vernieuwen we onze collectie om de twee maanden. Dan verhoog je de snelheid, worden de afprijzingen minder en ga je meer verdienen. Dat was altijd ons geheim, maar we waren onze focus kwijtgeraakt.”

Hoeveel winkels houdt u?

„We gaan door met de helft van de overhead en met de beste 160 winkels in Nederland, België, Luxemburg en Spanje. Duitsland wordt gesloten, daar werd eigenlijk nooit een cent verdiend. Misschien openen we nog iets in Frankrijk. Want 200 winkels is ideaal, met 160 zit je net aan de onderkant. Het bedrijf is weer mean and lean. Alle locaties zijn rendabel. We verwachten in het eerste jaar meteen geld te verdienen.”

Met de Rabobank aan boord?

„Nee. We gaan het helemaal zelf financieren. Als je het zelf fout hebt gedaan, kun je niet naar de bank stappen om te vragen of zij het risico willen nemen. We laten nu eerst zien dat we het kunnen.”

Belgische vakbonden verweten u het faillissement te misbruiken om mensen en winkels te lozen.

„Onzin. We hebben nooit de intentie gehad MS Mode failliet te laten gaan. We hebben tot laatste seconde geknokt. Toen het eenmaal failliet was, zeiden onze aandeelhouders: Laat maar zitten. Maar toen kwam de or. ’Straks staan alle mensen op straat’, zeiden ze. ’Kopen jullie het.’ We vonden het onze eer te na het niet opnieuw te proberen. Als de or niet was gekomen waren we gestopt. Er zijn duizenden manieren om makkelijker geld te verdienen dan met winkels.”

Deed het faillissement pijn?

„Tuurlijk. Je staat toch in je hemd. Ik heb het als een persoonlijke nederlaag ervaren. Ik vind het niet erg een wedstrijd te verliezen, maar wel de competitie.”

Door Harry van Gelder