Nieuws

GRENSVERLEGGER NewMotion is klaar voor volgende stap

Europa voorzien van laadpalen

Door Sophie Zimmerman

Sytse Zuidema merkt dat de focus op het buitenland een nieuwe dynamiek binnen het bedrijf geeft.

Sytse Zuidema merkt dat de focus op het buitenland een nieuwe dynamiek binnen het bedrijf geeft.

ARIE KIEVIT

Amsterdam - Over vijf jaar uitgegroeid zijn tot een van de top drie leveranciers van slimme laadoplossingen voor elektronische auto in Europa. Dat is het streven van het Amsterdamse bedrijf NewMotion.

Sytse Zuidema merkt dat de focus op het buitenland een nieuwe dynamiek binnen het bedrijf geeft.

Sytse Zuidema merkt dat de focus op het buitenland een nieuwe dynamiek binnen het bedrijf geeft.

ARIE KIEVIT

In eigen land is het bedrijf marktleider en over de grens breidt het zijn activiteiten in hoog tempo uit. „We hebben een sterk team en al onze processen zijn geautomatiseerd en gestroomlijnd”, vertelt ceo Sytse Zuidema. „Wij zijn klaar voor de volgende fase van ons bedrijf, om op te schalen en door te stoten naar de rest van Europa.

New Motion levert laadpalen aan particulieren en aan de zakelijke markt. „Thuis en bij kantoor zijn de plekken waar auto’s het langst stilstaan en daarom de ideale oplaadlocaties. Wij maken eigenlijk van persoonlijke parkeerplekken een nieuw soort benzinestations”, lacht Zuidema. Naast laadpalen ontwikkelt het bedrijf ook slimme extra’s zoals een app waarmee je publieke laadpalen in de buurt kunt vinden.

Zuidema is niet vanaf het begin bij New Motion betrokken geweest. Hij werd in 2015 directeur van het bedrijf dat in 2009 werd opgericht. „In het begin heeft een startup ongebreideld ondernemerschap nodig. De passie en het opportunisme van de oprichters hebben dit bedrijf gemaakt tot wat het is. Maar op een gegeven moment ben je die eerste stap voorbij en moet je een volgende fase in als bedrijf.” Zuidema, die eerder dergelijke processen begeleidde, werd gevraagd om advies te geven. „Uiteindelijk heb ik op een heel natuurlijke manier het stokje overgenomen.” Oprichters Alef Arendsen en Ritsaart van Montfrans zijn alleen nog zijdelings betrokken bij het bedrijf.

Het afgelopen jaar was de onderneming al actief op de Duitse, Franse en Britse markt. Zuidema ziet het als een aanloopfase. „We hebben in al die landen een saleskantoor geopend maar dan ben je er nog niet. Het is belangrijk om een tijd actief te zijn binnen een nieuwe markt voordat je echt kunt gaan doorpakken. Het is niet zo dat we onze producten zo maar een-op-een kunnen uitrollen over de grens. We moeten onze service per land aanpassen. Zo heeft de Duitse markt bijvoorbeeld andere aansluiteisen voor de laadpalen en moest ons systeem in het Verenigd Koninkrijk worden aangepast zodat er met ponden betaald kon worden.”

Zuidema geniet van de ‘nieuwe fase’ waarin het bedrijf zich bevindt. „Mijn rol is nu veranderd ten opzichte van twee jaar geleden. In de eerste periode draaide het om focus aanbrengen, de organisatie professionaliseren en structureren, plannen maken en een sterk team bouwen”, legt hij uit. „Nu is de tweede fase aangebroken. Intern klopt alles. We zijn nu goed genoeg om onze focus op sales in het buitenland te richten. Dat is superleuk.”

De focus over de grens geeft ook een nieuwe dynamiek binnen het bedrijf, merkt Zuidema. „We hebben rond de honderd medewerkers. Dat hadden we twee jaar geleden ook al, maar nu zitten er 25 daarvan in het buitenland. De cultuur binnen het bedrijf verandert”, ziet hij. „Het brengt dat startupgevoel weer terug. We ploeteren allemaal een beetje mee met de teams die de nieuwe markten verkennen. We staan met z’n allen achter hen. Dat geeft hernieuwde energie.”

Het geloof in de nieuwe markten is groot. „Het gaat om groeimarkten die aanzienlijk groter zijn dan Nederland. Lokale partijen zijn er vaak nog aan het pionieren. Wij hebben een fikse voorsprong als het gaat om onze producten en dienstverlening. Vanaf nu gaat het snel: van duizenden laadpunten, naar tienduizenden en vervolgens naar honderdduizenden per jaar.”

Door Sophie Zimmerman