Nieuws/Binnenland

Eerste Hudson’s Bay in Nederland geopend

Door Richard van der Crommert

AMSTERDAM - Vandaag opende de eerste van een reeks warenhuizen van het Canadese bedrijf Hudson’s Bay in Nederland: te beginnen op het Amsterdamse Rokin. Om tien uur vanochtend gingen de deuren open. Voor de eerste vijftig klanten was er een goodie bag. Maar dat was het enige moment dat er sprake was van een gekkenhuis bij het over drie panden verdeelde warenhuis.

Opvallend is dat de winkels in de verste verte niet lijken op de standaard warenhuizen van Hudson’s Bay in Noord-Amerika. De winkel in Amsterdam is een stuk mooier dan zijn broertjes en zusjes in Canada en de Verenigde Staten.

Wat merken betreft is er relatief veel overlap met de Bijenkorf. Verder valt het grote aantal Nederlandse en Amsterdamse merken op, zoals Love Stories, &Klevering en Scotch & Soda.

Volgens retaildeskundige Sabien Duetz hangt er een jonge vibe en is met de opening van de winkel het gat gedicht dat V&D heeft achtergelaten. „Het is open, licht en transparant. Hier zijn vakmensen aan het werk geweest”, zegt ze.

Gebrek aan horeca

Minpuntje is het gebrek aan horeca. „Een filiaal van Stach of Coffee Company had niet misstaan. Ook een champagnebar zou wel lekker zijn. Bij het restaurant van Ron Blaauw, het enige horecapunt in het nieuwe warenhuis, moet je reserveren.” Even een blik werpen in het restaurant kan niet. De roltrap naar het restaurant is met een balie afgezet.

Met hun eigen plantenmerk zou je bovendien verwachten dat de plantendecoratie ook echt is. Maar helaas die zijn nep.

Concluderend: Dit is een warenhuis voor de Nederlanders. Toegankelijker dan de Bijenkorf. Maar ontstijgt absoluut het niveau van V&D.

Donderdag openen de warenhuizen van Hudson’s Bay in Den Haag en Rotterdam. Later deze maand volgen filialen in andere zeven andere steden.

Lees meer over