Nieuws

’Belastingroute ook voor kleine ondernemer’

Door Theo Besteman

Belastingroute ook voor zzp’ers.

Belastingroute ook voor zzp’ers.

Buro Dijkstra

Amsterdam - Ook kleinere bedrijven kunnen profiteren van fiscale voordelen die multinationals als Starbucks en Google via belastingparadijzen binnenhalen. De weg is complex, tijdrovend en alleen een constructie met rond twintig verschillende ondernemers is geschikt.

Belastingroute ook voor zzp’ers.

Belastingroute ook voor zzp’ers.

Buro Dijkstra

Maar het is haalbaar, aldus fiscalist Jan van Tilburg. Hij werkte pro bono mee aan een tv-programma van BNNVARA dat maandenlang onderzoek deed naar legale routes voor belastingontwijking voor kleine bedrijven. Ze zetten een Nederlandse constructie op met twintig ondernemers, de Dikke Vinger, die via de belastingzetel Guernsey legaal aanzienlijk minder belastingen afdraagt.

Winst verschuiven

Multinationals als Starbucks, Google en Apple gebruikten zulke fiscale routes om, binnen de wet- en regelgeving, winsten door te schuiven naar fiscale vestigingsplaatsen als Guernsey die geen of nauwelijks belasting heffen.

De Kamercommissie fiscale constructies onderzocht voor de zomer, na de onthulling van de Panama Papers vol schimmige constructies, of Nederland met zijn fiscaalvriendelijke klimaat een belangrijke rol speelt in dergelijke routes voor multinationals.

Gelijk voordeel

Talloze fiscalisten gingen de programmamakers voor in de fiscale zoektocht. Maar zonder een Europees netwerk met kantoren, fiscale zetels en enige massa is legale belastingontwijking voor kleine bedrijven niet haalbaar.

Versteegh: ,,Het blijkt voor een zelfstandige uitermate complex om achter deze constructies te komen. De belastingadvieskantoren doen er bewust schimmig over, terwijl het wel om belastingheffing gaat waarvan scholen, wegen en voorzieningen worden betaald. En iedereen moet belasting betalen. In die heffing en kansen moet gelijkheid komen. Wij zijn voor gelijke monniken, gelijke kappen. De belastingvoordelen die multinationals genieten zouden ook voor kleine ondernemers mogelijk moeten zijn.”

Versteegh leunt hierbij op het productieteam achter consumentenprogramma’s als ‘Keuringsdienst van Waarde’. Dat bracht onthullingen van kunstmatige productie en substanties in als ‘vers’ of ‘biologisch’ verkocht voedsel. Onder publieke druk kwamen bedrijven tot ingrepen.

Versteegh denkt als Jan de Belastingman met het tv-programma publiek en uiteindelijk politiek te mobiliseren om de kleinere bedrijven fiscaal gelijk te stellen aan Apple. Deze aanpak kan andere ondernemers in ieder geval inspireren hetzelfde te gaan doen, zegt hij.

Jan de Belastingman, donderdag 20.55 uur bij BNNVARA op NPO 3

Door Theo Besteman