Nieuws/Binnenland

Schrijnend rapport over klantvriendelijkheid ov

Personeel doet bot en grof tegen reizigers

Door Paul Eldering

De meeste klachten hebben betrekking op de dienstuitvoering.

De meeste klachten hebben betrekking op de dienstuitvoering.

FOTO HOLLANDSE HOOGTE

Amersfoort - Reizigers in het openbaar vervoer klagen steen en been over onbeschoft gedrag van het personeel in trein, bus en metro. „Het moet en kan veel klantvriendelijker”, stelt het OV loket vast in het jongste kwartaalrapport.

De meeste klachten hebben betrekking op de dienstuitvoering.

De meeste klachten hebben betrekking op de dienstuitvoering.

FOTO HOLLANDSE HOOGTE

„Een toenemend aantal klachten heeft betrekking op de foute bejegening van klanten in het openbaar vervoer. Uit tal van voorbeelden wordt duidelijk dat de reiziger lang niet altijd op nummer één staat, zoals vervoerders vaak beweren. Er moet meer gedacht worden vanuit de reiziger”, is een belangrijke aanbeveling.

Het personeel, zoals buschauffeurs en conducteurs, moet volgens het OV loket beter hun best doen om reizigers netjes tegemoet te treden en goed voor te lichten. „Het komt regelmatig voor dat de communicatie niet deugt en dat er geen óf verkeerde informatie wordt gegeven.” Reizigers geven volgens het onafhankelijke klachtenmeldpunt ook vaker aan zich bot en grof behandeld te voelen.

Lees meer over