Nieuws

’Gratis reclame’ Adidas zet internet op stelten

Youtube/Eugen Merher

Amsterdam - Van onze DFT-redactie Een reclamefilmpje van Adidas trekt miljoenen views. Bijzonderheid: het filmpje is – zo melden Duitse media – een ongevraagde reclame van een Duitse filmstudent, Eugen Merher.

Youtube/Eugen Merher

Het filmpje Break Free wordt door de Duitse media omschreven als een ’grootse bioscoop ervaring op piepkleine schaal’. Amerikaanse reclame-experts spreken al over een van de beste reclames ooit van Adidas.

Het verhaal dat in anderhalve minuut wordt verteld is simpel maar ontroerend. Een oudere man die in een verzorgingstehuis woont, vindt zijn oude hardloopschoenen. Hij wil weer gaan hardlopen, maar wordt door de verpleging tegen gehouden. In het geheim zorgen zijn mede-bewoners dat hij toch kan ontsnappen aan de verpleging en de natuur in kan om te hardlopen.

Volgens Merher heeft hij het filmpje aangeboden aan Adidas, maar liet de fabrikant van sportspullen niets van zich horen. Daarna heeft Merher het op YouTube geplaatst, waar het inmiddels miljoenen keren is bekeken. Adidas heeft nog steeds niet gereageerd.