Nieuws

STARTER VAN DE WEEK Beer in a Box prikkelt de smaak

Proeverij van speciaalbier

Door Gabi Ouwerkerk

Vlnr Victor Küppers, Armand Haan en Tim Remmerswaal proeven nu alle bieren nog zelf.

Vlnr Victor Küppers, Armand Haan en Tim Remmerswaal proeven nu alle bieren nog zelf.

MARTIN MOOIJ

Alkmaar - Hoewel pils nog veruit het meest gedronken wordt, is speciaalbier bezig aan een opmars. Ons kleine landje telt alleen al meer dan vierhonderd brouwerijen. Hoe kies je daaruit het biertje dat het beste bij je past? Het Noord-Hollandse bedrijf Beer in a Box biedt hulp.

Vlnr Victor Küppers, Armand Haan en Tim Remmerswaal proeven nu alle bieren nog zelf.

Vlnr Victor Küppers, Armand Haan en Tim Remmerswaal proeven nu alle bieren nog zelf.

MARTIN MOOIJ

„Ondanks de grote keuze komen liefhebbers van speciaalbier vaak thuis met hetzelfde vertrouwde flesje”, vertelt Tim Remmerswaal die Beer in a Box samen met Victor Küppers en Armand Haan heeft opgericht. De mannen willen daar verandering in brengen door abonnees elke twee maanden zes tot twaalf unieke flesjes speciaalbier te sturen. Gebaseerd op de smaak van de klant.

„De eerste doos die we een klant sturen, kun je zien als smaaktest”, legt Remmerswaal uit. „Aan de hand van deze zes flesjes leren we zijn smaak kennen.” Klanten geven bij elk biertje aan wat ze ervan vonden. Op basis van deze data wordt de nieuwe doos samengesteld.

Dat betekent niet dat iemand die niet van I.P.A. houdt, nooit een bitter biertje ontvangt. „We beginnen dan met een klein bittertje en voeren dat steeds meer op. Van sommige smaken moet je leren houden.” De mannen zijn zo overtuigd van hun data-analyse dat ze klanten die een flesje ontvangen dat ze niet lekker vinden, hun geld gaan teruggeven.

Elk biertje arriveert samen met een eetsuggestie. „Net als bij wijn, kan de combinatie van bier en eten elkaar versterken. Al kun je een biertje ook verknallen door het verkeerde te eten. Zo is het, anders dan bij pils, niet verstandig om vette dingen te eten.” Een veelgemaakte fout bij het drinken van speciaalbier is volgens Remmerswaal het afspoelen van de glazen. „Je moet het juist droog inschenken, anders slaat het dood.”

De drie oprichters nemen bieren in hun assortiment op die niet landelijk verkrijgbaar zijn bij supermarkt en slijterij. „We proeven nu nog alle biertjes zelf, maar door de groei van het bedrijf zijn we bezig een smaakpanel op te richten.” Beer in a Box begon in 2015 met vijftig abonnees. Voor het einde van het jaar moeten dit er tweeduizend zijn. Naast de abonnementsdienst, verstuurt het bedrijf ook elke maand honderden cadeaupakketten.

De dozen pakken de oprichters nog eigenhandig in. „Met hulp van vrienden en brouwers”, benadrukt Remmerswaal. Vanwege de hoge drukkosten, waren ze tot voor kort ook zelf met verfspuit en mal in de weer om hun logo op de dozen aan te brengen. Dankzij een succesvolle crowdfundingsactie is dat niet langer nodig.