Nieuws/Binnenland

Fietser blind voor gevaar tram

Door Paul Eldering

De trambestuurders van HTM moeten dagelijks gemiddeld veertig keer een noodstop maken, zo is onderzocht. Voetgangers en fietsers onderschatten de de gevaren.

De trambestuurders van HTM moeten dagelijks gemiddeld veertig keer een noodstop maken, zo is onderzocht. Voetgangers en fietsers onderschatten de de gevaren.

foto ANP

Den Haag - Fietsers en voetgangers in grote steden onderschatten het grote gevaar van trams.

De trambestuurders van HTM moeten dagelijks gemiddeld veertig keer een noodstop maken, zo is onderzocht. Voetgangers en fietsers onderschatten de de gevaren.

De trambestuurders van HTM moeten dagelijks gemiddeld veertig keer een noodstop maken, zo is onderzocht. Voetgangers en fietsers onderschatten de de gevaren.

foto ANP

Het aantal ongelukken en bijna-botsingen neemt sterk toe door onoplettendheid. Ook zijn mensen sneller afgeleid. De mobiele telefoon, appen en muziek in de oren zijn de belangrijkste oorzaken.

Noodstop

Dat blijkt uit cijfers van de Haagse stadsvervoerder HTM, onder meer gebaseerd op onderzoek van TU Delft. „Alleen al in Den Haag maken trambestuurders gemiddeld veertig keer per dag een noodstop, terwijl ze voorrang hebben”, zegt directielid Ernst Moeksis van HTM.

Volgens hem moet er landelijk actie worden genomen. „Wij zijn in gesprek met de gemeente Den Haag, maar andere tramsteden hebben hetzelfde probleem. De Tram Waarschuwings Installaties (TWI) met alarmbellen en knipperlichten op oversteekplaatsen klinken overal anders, ze gaan te vroeg of te laat af en staan soms op de verkeerde plekken. Steeds vaker worden ze daardoor genegeerd.”

Er moet volgens HTM eenheid in komen. „Nu zorgt de TWI voor schijnveiligheid, waardoor weggebruikers de risico’s niet meer zien”, meent Moeksis. Hij benadrukt dat een tram met het gewicht van wel twintig auto’s een remweg heeft van tientallen meters. „Toch steken veel voetgangers en fietsers vlak ervoor nog even snel over. Onbegrijpelijk.”

Naar schatting zijn er jaarlijks in Nederland meer dan honderd ongevallen met trams, waarvan het gemiddeld een paar keer fataal afloopt.

„In slechts 2 procent van de incidenten valt de bestuurder wat te verwijten”, aldus Moeksis. Het waarschuwingssysteem moet volgens hem standaard worden opgenomen in de verkeerswetgeving. „Ieder stoplicht op de weg werkt toch ook hetzelfde?”

Extra aandacht voor trams kan worden gestimuleerd door de rijksoverheid. Datzelfde geldt voor lijnbussen. Anders is het wachten op meer doden.”

Lees meer over