Nieuws

Onderzoek: anderhalf uur trainen per week voldoet

Beetje sport genoeg

Door Gijsbert Termaat

De gezondheidswinst van elke dag trainen blijkt beperkt.

De gezondheidswinst van elke dag trainen blijkt beperkt.

Foto JAN VAN EIJNDHOVEN

Amsterdam - Goed nieuws voor alle bankhangers, sporthaters en mensen met weinig vrije tijd. Anderhalf uur sporten in het weekend volstaat! Volgens groot onderzoek onder 63.000 Britten kan het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie de prullenbak in en hoef je je niet iedere dag in het zweet te werken. Het mag wel, maar het levert je qua gezondheid niets extra’s op.

De gezondheidswinst van elke dag trainen blijkt beperkt.

De gezondheidswinst van elke dag trainen blijkt beperkt.

Foto JAN VAN EIJNDHOVEN

„De conclusies van deze bollebozen verbaast mij absoluut niet. Dat het niet nodig is om iedere dag in kinderkleding naar een school te gaan waar je niets leert. Als je normaal beweegt, is die hele poppenkast niet nodig. Maar grappig dat dit nu wetenschappelijk bewezen is.”

Midas Dekkers is druk bezig aan zijn zoveelste boek, maar de bioloog en schrijver neemt graag even pauze om de onzin van veel te sporten te duiden. „Natuurlijk is het leuk dat een Brits onderzoek mijn mening nu ook onderbouwt. Gewoon de fiets pakken, wandelen naar de supermarkt en af en toe even je tuintje harken. Of spelen met je kinderen... Dan beweeg je al zoveel dat je je lichaam niet extra hoeft te belasten.”

Dekkers is verwonderd dat zoveel mensen zich dagelijks of enkele keren per week in het zweet werken. „Terwijl het nooit, nooit, nooit overtuigend is aangetoond dat je gezondheid er beter van wordt. Het enige dat zeker is, is dat er per jaar twee miljoen mensen een sportblessure oplopen en er ook nog eens 150 pats-boem dood neervallen tijdens hun hobby.”

Fitnessgoeroe Carlos Lens weet niet wat hij hoort. „In eerste instantie zeg ik onzin. Met anderhalf uur sporten in het weekend krijg je de calorieën er echt niet af om er strakker en gespierder uit te zien. En een betere conditie krijg je ook niet. Bovendien is het altijd de combinatie rust, training en voeding. Die kun je niet los van elkaar zien om je beter te voelen. Als je je lekker voelt door iedere dag een rondje te lopen, moet je dat gewoon blijven doen. Maar als je dat stress geeft, moet je ermee stoppen.”

Peter Sloof (52) uit Putten sport minimaal vier keer per week. Twee keer tennis, spinning, hardlopen en zomers ook nog zeilen. „Ik voel me daar gewoon lekker bij. Als ik terug zou moeten naar anderhalf uur, betekent dat ook dat mijn sociale leven een knauw krijgt. Je sport niet alleen om je beter en gezonder te voelen, maar ook voor de gezelligheid.”

„De belangrijkste vraag is natuurlijk: Wat is gezondheid. Ik geloof dat er 3,6 miljoen definities voor dat begrip in omloop zijn. Ik zie vooral hypes”, zegt psycholoog Jeffrey Wijnberg.

„Ach, je zou moe worden van al dat gezeik. Iedereen die het weer beter weet. Maar we moeten ons niet gek laten maken. Er zijn immers nog steeds mensen met obesitas die 100 worden”, stelt Wijnberg. „Wat in alles onderbelicht blijft, is slaap. Als dat in orde is, heb je al 93 procent van je gezondheid binnen. Als je het mij vraagt gaat het om rust, reinheid en regelmaat. Dat klinkt heel truttig, maar het werkt wel.”