Nieuws/Nieuws

Leeglopen op data, app-aankopen en verleidingen ’gym’

Pokémon knaagt aan portemonnee

Door Rolf Venema

De combinatie van vakantie en een verslavend spelletje dat data verbruikt blijkt voor veel spelers dodelijk voor de belbundel.

De combinatie van vakantie en een verslavend spelletje dat data verbruikt blijkt voor veel spelers dodelijk voor de belbundel.

Foto REUTERS

Amsterdam - Spelers lopen leeg op Pokémon Go. Het immens populaire mobiele spel kost veel geld aan digitale databundels, omdat de meeste beestjes niet in wifi-omgeving voorkomen. Ook verkopen bedrijven zogenaamde Pokémon Gyms zodat spelers daar naar binnen moeten als ze willen spelen.

De combinatie van vakantie en een verslavend spelletje dat data verbruikt blijkt voor veel spelers dodelijk voor de belbundel.

De combinatie van vakantie en een verslavend spelletje dat data verbruikt blijkt voor veel spelers dodelijk voor de belbundel.

Foto REUTERS

Ontwikkelaar Niantic en The Pokémon Company verdienen het meest aan de app-aankopen. Het spel zelf is gratis te spelen, maar door het kopen van bepaalde spelbonussen kan het onder meer makkelijker gemaakt worden om pokémon te lokken of te vangen.

De kosten hiervoor lopen uiteen van €1 tot ongeveer een €10 per aankoop. Harde cijfers zijn door de makers nog niet gegeven, maar volgens schattingen wordt hieraan het komende jaar alleen al zo’n 7 miljard euro wereldwijd verdiend op het i Phone platform.

Apple profiteert

Apple en Google profiteren daar vervolgens ook weer van. De bedrijven pikken elk een percentage van alle verkopen op hun platformen mee. Marktanalist Laura Martin van Wednesday, Needham & Company becijferde dat Apple hier aankomend jaar omgerekend zo’n dikke 3 miljard euro aan zal verdienen.

Haar collega Lewis Ward van onderzoeksbureau IDC vindt het echter nog iets te vroeg om de makers al rijk te rekenen: „Aantallen downloads staan niet direct gelijk aan dikke winsten. Het moet nog blijken op de lange termijn of spelers ook vinden dat hun geld op een nuttige manier in het spel besteed kan worden.”

Pokémon Gym

Niantic en The Pokémon Company hebben echter nog andere manieren om te cashen op het succes van het spel. De twee hebben namelijk laten weten dat het in de nabije toekomst voor bedrijven mogelijk zal zijn om - tegen betaling - als Pokémon Gym te worden aangemerkt in het spel. Dit zijn locaties waar het mogelijk is om met gevangen pokémon te vechten tegen de beesten van andere spelers.

In Japan, thuisland van de serie, is er al een overeenkomst gesloten met fastfoodketen McDonald’s, waarbij alle 3000 vestigingen in het land in de game als Gym zullen fungeren. Hongerige pokémonjagers zullen hierdoor verleid worden om als ze toch het restaurant ingaan meteen een hamburger te scoren, zo is de gedachte.

Gekte

In eigen land deed Dierenpark Amersfoort woensdag mee, aan de gekte met een uur gratis toegang voor Pokémon-spelers. Het park blijkt namelijk een heuse hotspot te zijn voor verschillende soorten pokémon. De actie trok maar liefst 5500 mensen, net zoveel als op een ’drukke zondag’.

Telefoonproviders profiteren mee omdat ze er spelers als klant bij krijgen. Omdat het spel buitenshuis gespeeld moet worden, kan niet op een vaste wifi-verbinding gerekend worden en zijn de spelers aangewezen op de 3G- en 4G-netwerken van de verschillende aanbieders.

Andere bedrijven zien de bedragen die in Pokémon Go omgaan en broeden inmiddels op een concurrerend spel. IDC-analist Lewis Ward: „Ik weet zeker dat andere bedrijven nu ook naar hun portfolio van merken kijken om te zien of die sterk genoeg is om ook zo’n succesvolle game mee te maken.”

Ontwikkelaar Niantic zelf heeft al publiekelijk geopperd om eens met de Game of Thrones-licentie aan de slag te slaan, al heeft tv-zender HBO daar nog niet op gereageerd. Meer over Pokémon en nieuwe games