Nieuws/Buitenland

Reclamebord begint te hoesten als roker voorbij loopt

Het reclamebord in actie.

Het reclamebord in actie.

Apotek Hjärtjat / YouTube

Stockholm - De Zweedse apotheker Apotek Hjärtat is met een bijzondere reclamecampagne gestart om mensen te laten stoppen met roken. In Zweden zijn reclameborden geplaatst die beginnen te ’hoesten’ als een roker in de buurt is.

Het reclamebord in actie.

Het reclamebord in actie.

Apotek Hjärtjat / YouTube

Het reclamebord is voorzien van een rookmelder. Als die rook detecteert wordt een filmpje ingestart waarop iemand aan het hoesten is. Hierdoor moet de roker bewust worden van de gevolgen van het roken.

De reclameborden zijn geplaatst op strategische plaatsen waar mensen normaal roken. Hieronder is er eentje in actie te zien in Stockholm.

Roken kost de wereldeconomie waarschijnlijk meer dan een biljoen dollar (circa 944 miljard euro) per jaar. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerd onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en het Amerikaanse National Cancer Institute. Ieder jaar sterven naar schatting zo’n 6 miljoen mensen aan de gevolgen van roken.

Lees meer over