Nieuws/Nieuws

Nederlander casht meer met Airbnb en Marktplaats

Door Lorraine Marlisa

Airbnb

Een op de acht Nederlanders, 1,4 miljoen mensen, heeft wel eens verdiend aan betaalde diensten of producten via digitale platforms als Airbnb, Uber en Marktplaats.

Airbnb

De verdiensten via de digitale platforms zijn belangrijker voor het inkomen dan verwacht, concluderen onder meer onderzoeksbureau Ipsos Mori, de University of Hertfordshire en TNO na onderzoek onder 2125 Nederlandse volwassenen tussen 16 en 70 jaar.

Maar liefst 72% van de Nederlandse bevolking doet iets met de online economie zoals het bestellen van goederen of het huren of verhuren van de woning. Terwijl 18 procent zegt wel eens geprobeerd te hebben werk te vinden via digitale platforms, zegt 12 procent van de ondervraagden daadwerkelijk aan de slag te kunnen via websites en apps als Airbnb en Marktplaats, dat komt neer op 1,4 miljoen mensen. Daarvan geeft 20 procent aan zelfs de helft of meer van zijn inkomen bij elkaar te sprokkelen via deze weg

Uitkomsten van het onderzoek werpen het huidige beeld dat heerst over de platformeconomie omver. "De gedachte was dat slechts enkele procenten van de Nederlandse beroepsbevolking geld verdient via digitale platforms en dat dit vooral zelfstandigen en jongeren zijn", vertelt hoogleraar arbeidsorganisatie Steven Dhondt, verbonden aan TNO. Volgens hem is dat beeld deels ontstaan omdat jongeren meer op social media delen over hun werk.

Verrassend vond Dhondt dan ook dat zo'n 18 procent van de 'platformwerkers' in de leeftijdsgroep van 55 tot 70 jaar valt. En dat behalve zzp'ers ook werkenden digitaal bijbeunen. Zo heeft 59 procent een voltijd dienstverband terwijl 29 procent een parttime dienstverband heeft. Opvallen is verder dat van de 12 procent 'crowdworkers' 52 procent laaggeschoold is.