Nieuws/Binnenland

Van robots tot schone brandstof

Ontwikkelingen aan boord

De ontwikkelingen in de cruisewereld gaan razendsnel. Van robots aan boord tot innovatieve, schonere brandstoffen: de industrie zit niet stil. Wat kunnen we het komende jaar verwachten?

Dat robots geen toekomstmuziek zijn, is al een tijdje duidelijk, getuige bijvoorbeeld de zorgrobots die steeds meer zichtbaar zijn in ziekenhuizen en verzorgingstehuizen. Dat ook de cruiserobot een feit is, is minder bekend. Toch maakt Pepper, de eerste robot ter wereld die menselijke emoties kan herkennen, sinds kort deel uit van de bemanning van enkele schepen van AIDA en Costa.

Pepper begeleidt de gasten bij het inschepen en adviseert gasten over restaurants, evenementen en excursies tijdens de cruise – in vloeiend Duits, Italiaans en Engels. “Een belangrijke stap in de richting van een digitale toekomst van onze merken”, aldus Michael Thamm, CEO van de Costa Group.

Pepper heeft zijn proeftijd al voltooid en is met vlag en wimpel geslaagd tijdens zijn stage aan boord een schip van AIDA, waar hij zijn zeewaardigheid gedemonstreerd. Tegen de zomer  zullen alle robots aansluiten bij de bemanning aan boord van de volledige Costa en AIDA vloot.

Vloeibaar aardgas

Diezelfde rederijen, AIDA en Costa Cruises, hopen tegen het einde van dit decennium met een andere innovatie te komen, namelijk een toepassing van een schonere fossiele brandstof: LNG. LNG staat voor liquefied natural gas, oftewel vloeibaar aardgas.

Zoals bekend zijn fossiele brandstoffen, zoals stookolie, vervuilend en bovendien raken ze in rap tempo op. LNG is volgens AIDA en Costa een passend antwoord hierop. Beide rederijen

investeren al lang in initiatieven die de impact op het milieu zo veel mogelijk beperken, zoals volledige afvalscheiding, een speciale coating op het schip voor verminderde weerstand (en dus verminderd brandstofgebruik), en de vervanging van alle lampen door ledlampen.

Slopen en recyclen

Ook de organisatie Sea2Cradle speelt daarop in. Veel oude schepen worden verkocht aan de hoogste bieder en eindigen op Aziatische stranden, waar ze uit elkaar worden gehaald voor zo weinig mogelijk geld. Deze onveilige en ongezonde werkomstandigheden veroorzaken regelmatig ernstige ongelukken en ook kinderarbeid komt hier nog altijd voor.

Sea2Cradle maakt zich sterk voor een andere manier van recyclen door eigenaren te helpen met het vinden van een koper, het maken van een recycleplan en de waarborg van de supervisie op dit project, waarbij veiligheid en milieu vooropstaan.

De organisatie brengt alle materialen en stoffen van een cruiseschip gedetailleerd in kaart en adviseert hoe deze zouden kunnen worden hergebruikt. Concreet: het staal van een cruiseschip zou (mits goed verwijderd en schoongemaakt) in de auto-industrie kunnen worden hergebruikt.

Drie generaties

Trendwatch-duo Richard en Lieke Lamb zien tot slot nog een paar andere ontwikkelingen in cruiseland: “Steeds vaker nemen senioren maandenlang – of zelfs permanent – hun intrek op een cruiseschip. Een andere trend is dat opa’s en oma’s een zogeheten driegeneratie-cruisetrip boeken met hun kinderen en kleinkinderen.“ Volgens online cruisecommunity Cruise Critic zullen dit jaar vooral kleinere cruiseschepen hot zijn, die zich richten op avontuurlijke, ‘onontdekte’ bestemmingen.

Een laatste opvallende ontwikkeling is dat op eilanden waar cruiseschepen aanmeren steeds vaker grote telecommasten te vinden zijn. Lamb: “Ondernemers hopen op die manier dat passagiers voordat ze voet aan wal zetten al zaken bestellen in de eilandwinkels. Dat alles om toeristen te stimuleren meer geld uit te geven.”

Op zoek naar de ultieme vakantiebestemming? Reis naar Myanmar, Mykonos of Tasmanië. Klik hier voor inspiratie!