Nieuws/Wat U Zegt

Meerderheid betaalt liever meer voor meer service

Uitslag Stelling: Lage prijs betekent risico

Door Margo Stols

1 / 2

REUTERS

Budgetvliegers komen de laatste tijd negatief in het nieuws. Air Berlin en Monarch failliet en Ryanair die vluchten schrapt. De passagiers hebben het nakijken. Bijna 60 procent van de stellingdeelnemers meent dat de lage vliegprijzen hier debet aan zijn. Budgetvliegers komen de laatste tijd negatief in het nieuws. Air Berlin en Monarch failliet en Ryanair die vluchten schrapt. De passagiers hebben het nakijken. Bijna 60 procent van de stellingdeelnemers meent dat de lage vliegprijzen hier debet aan zijn.

1 / 2

REUTERS

Een respondent schrijft: „Vliegen is te goedkoop gemaakt. Ten koste van de service en de veiligheid. De concurrentie is te groot, de vliegmaatschappijen staan te veel onder druk en dat is een hele slechte zaak”. Sommigen maken zich ernstig zorgen over de vliegveiligheid door de enorme kostenconcurrentie. Ruim een derde echter vindt vliegen duur genoeg. „Het is een fabel dat vliegen te goedkoop is. Er komt steeds meer bovenop de kale ticketprijzen.”

Ryanair annuleerde onlangs duizenden vluchten vanwege roosterproblemen met het vliegend personeel. De overgrote meerderheid vindt dat gedupeerde reizigers hun geld terug moeten krijgen of moeten worden omgeboekt. „Als je je als reiziger niet aan de regels houdt, zijn de sancties doorgaans niet mals en kost dat meestal veel geld. Dat moet andersom ook zo zijn.”

Maar anderen vinden dat mensen niet zo moeten zeuren. Ieder weldenkend mens kan weten dat vliegen voor zulke lage prijzen tot ongewenste situaties leidt, aldus deze respondenten. „Consumenten willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Alles zo goedkoop mogelijk, maar men realiseert zich niet dat deze (te) lage prijzen ten koste gaan van kennis en kunde van het personeel, het onderhoud van de vliegtuigen etc.”

Het Europarlement liet deze week weten dat de annuleringen van Ryanair niet door de beugel kunnen en beloofde ervoor te zullen zorgen dat alle gedupeerden gecompenseerd worden, maar de meeste respondenten verwachten hier weinig van. Zij vinden dat Brussel veel eerder had moeten ingrijpen omdat er al jaren klachten waren over o.a. uitbuiting van personeel. „Brussel had dit moeten zien aankomen. Ryanair behandelt personeel als slaven en ellende was dus onvermijdelijk...”

Ondanks de roosterproblemen en daaruit voortvloeiende annuleringen is de groei van het aantal passagiers bij de budgetvlieger de afgelopen maand niet of nauwelijks afgenomen. De meesten denken dat Ryanair er goed mee wegkomt omdat reizigers maar kort van memorie zijn en al snel weer goedkope vluchten zullen boeken bij de Ierse prijsvechter.

En volgens sommigen is daar ook niets mis mee. „Ik vlieg altijd met Ryanair en nooit problemen gehad”, zegt iemand. Maar anderen vinden dat reizigers hier ook een verantwoordelijkheid in hebben.

Ruim de helft van de respondenten zegt bij het boeken van een vlucht te kiezen voor meer service boven een lagere prijs. „Ik vlieg liever met een ’normale’ maatschappij”, zegt een respondent, „waar een koffer in de prijs zit en ik niet overal extra voor hoef te betalen”. Zevenendertig procent kiest voor het goedkoopste ticket.

Dat vliegen slecht is voor het milieu weerhoudt driekwart er niet van het vliegtuig te pakken, maar ruim een op de drie vindt dat vliegen vanwege het milieu duurder en minder aantrekkelijk gemaakt moet worden. „Het wordt tijd dat ze eens (milieu) belasting gaan heffen over de kerosine die getankt wordt. Belachelijk dat de gewone burger dat wel moeten betalen en de vliegtuigmaatschappijen niet.”

Kharm
05 okt. 2017 17:31

jvandenberg Oké maar maar meende 4 van de 6 vliegvelden wel 60 km . Wel belangrijk te weten welke kant van de stad je wezen moet. Met de grootte van Provencie Utrecht . Als je in 54 Chipstead Park, Sevenoaks zuid oost londen moet zijn en je komt aan op Luton is toch 70 mile . Is iets minder dan Eindhoven Schiphol

jvandenberg
05 okt. 2017 15:56

@kharm: helemaal mee eens. behoudens 1 ondergeschikt puntje: de Londense luchthavens liggen geen 100 km van de stad, Londen heeft zelfs een luchthaven MIDDEN IN de stad, en wel London City Airport, daar gaan dagelijks vliegtuigen vanuit Rotterdam naar t0e.

jvandenberg
05 okt. 2017 15:20

@mijngulden.terug: volgens de ANWB en andere verkeersinstanties zitten er, althans tijdens de spits, ondanks alle pogingen carpoolen te bevorderen, er nog steeds in 80 % van de auto's nog steeds maar 1 persoon, dus mijn analyse in deze is nog steeds voor 80 % correct. En vliegtuigen zitten ook niet altijd vol, maar zijn beslist niet voor 75 % leeg, zoals 80 % van de auto's, als dat wel zo was, dan was er geen vliegmaatschappij meer over. En Daantje 68, kerosine kost, ondanks de afwezigheid van accijns, nog steeds ca 60 eurocent per liter, en wordt dus alleen maar geloosd in absoluut uiterste nood, als de veiligheid van vliegtuig en bemanning in gevaar komt, en is dus zeer beslist geen dagelijkse praktijk, maar zeer hoge uitzondering

Kharm
05 okt. 2017 15:17

Daantje58 regelmatig kerosine geloosd boven zee. Kunt u even aan geven hoe vaak dat dit gebeurt en waarom . Naar mij weten alleen vlieftuigen die moeilijkheden hebben en op lange vluchten zitten. Een vlucht vanaf Schiphol naar en Europese bestemming kan meestal zonder problemen landen zonder te lozen. Dus we hebben het over vluchten die de oceaan oversteken met volle tanks en dat komt zeer weinig voor. En waar lozen de toestellen vanaf Frankfort of verder Europa in.

Kharm
05 okt. 2017 15:07

mijngulden.terug Als met meerdere personen in de auto zit gaat ook de auto meer verbruiken. Want voor elek kilo verplaatsen is een hoeveelheid energie nodig . Dus ook ook uw stelling gaat niet helemaal op . Al helemaal niet als we met de trein naar het vlioegveld gaan. Ook vliegt u niet zo vaak Ryanair of Transavia die vliegtuigen zitten redelijk vol. Gerlos Alks ik nu vanaf Schiphol naar Madrid,Barcelona, Malaga,Sevilla of andere steden in Zuid Europa vlieg met KLM of Ryanair of Easejet De tijden van vliegveld naar stad blijft gelijk . Ze hebben niet zoals londen allemaal vliegvelden op 100 Km of meer van de stad. Zuid Spanje Eindhoven of Amsterdam om een vergelijk te maken met Transavia €9,-- verschil per vlucht trein Eindhoven / Amsterdam dikke 20 euro . Dus het is gewoon een kwestie waar woon je het dichste bij. KLM of welke maatscappij binnen Europa vliegen ze op de zelfde luchthavens.