Nieuws/Binnenland

Online platform voor haarstylisten

Door door Anna Mees

De beautybranche ontwrichten, zoals Uber dat met de taxibranche doet. Gyld, een oud-Engels woord voor gilde, brengt freelance haarstylisten en klanten online bij elkaar. Aan openingstijden gebonden salons hebben ze niet nodig.

Klanten kunnen waar en wanneer zij willen worden behandeld, stylisten hoeven geen stoelen bij een salon te huren. Op basis van een foto, profielomschrijving en portfolio kiezen klanten wie hun haar in model brengt.

Gyld-oprichter Dave Rader kwam in een kappersstoel op het idee. Van een vriend, franchisenemer bij een landelijke kappersketen, hoorde hij van alles over de branche: lege stoelen, dure salonhuur en veel concurrentie. In Nederland zijn er nu zo’n 19.000 freelance kappers, ieder jaar komt daar 20% bij. „Sommigen kiezen er bewust voor, anderen zijn gedwongen, bijvoorbeeld omdat salons failliet gaan.”

€280 miljoen omzet

Jaarlijks zetten de freelance kappers gezamenlijk zo’n €280 miljoen om, waarvan 80% door een vijfde van de kappers wordt omgezet. Er zijn heel wat freelance kappers die klanten zoeken. Gyld biedt hun een podium, net als marketing, boekingen en betalingen. „We willen het eerste moderne gilde voor beauty-professionals van Europa zijn. Veel kappers zijn gepassioneerde vakmensen, wij nemen ze dit werk uit handen. Dan kunnen ze zich meer op hun vak richten.”

Uber

Net zoals taxidienst Uber begon met zijn ’Lux’ en nu met ’Pop’ bezig is, begint Gyld met stylen om daarna ook te gaan knippen. „Dat doen we om de kwaliteit te bewaken en ons merk op te bouwen.” Gyld heeft met de eerste zes freelancers overeenkomsten afgesloten. Zij beginnen met klanten die hun haar in het weekend piekfijn willen hebben voor feesten en festivals. Vanaf volgend jaar wil Rader zijn platform zo hebben uitgebouwd dat knipbeurten waar en wanneer dan ook kunnen plaatsvinden, zoals bij de klant op kantoor.

Via crowdfundplatform Symbid haalde Gyld een ton op. „In de laatste week dichtten we het gat. Het was heel spannend. Dat onze kappers nu gaan beginnen, is weer een mijlpaal.” Eind 2017 wil Gyld met duizend kappers werken en 53.000 transacties per maand hebben. „Een knipbeurt in salons kost gemiddeld tussen de €25 en de €35 euro, bij freelancers tussen de €15 en de €25. Onze prijzen zullen lager zijn dan die van salons.”

 

Naam bedrijf: Gyld

Wie: Dave Rader (45)

Wat: Online platform voor haarstylisten

Startdatum: 30 september 2014

Gedane investering: €100.000

Beoogde jaaromzet: €12 miljoen eind 2017

Herinvestering: €50.000 in drie jaar

 

Elke week doet een Starter van de Week zijn of haar verhaal in DFT Ondernemen.

Klik hier voor meer Starter van de Week-verhalen