Nieuws

KPN gaat voor nieuw gezicht

Door Rob Goossens

foto novum

Den Haag - Waar het KPN al jaren voor de wind gaat op de consumentenmarkt, presteert het op de zakelijke markt een stuk moeizamer. Met een verse focus op ict-dienstverlening geeft het bedrijf zichzelf een nieuwe smoel.

foto novum

Op de vaste consumentenmarkt wordt de achterstand op marktleider Ziggo kleiner. Het gat met de achtervolgers op de mobiele markt, waarin KPN zelf leidt, wordt met de dag groter. Intussen blijft op de zakelijke markt de omzet maar krimpen.

Directeur John van Vianen werd geslachtofferd en er kwam een nieuw plan: het verlies aan inkomsten uit telefoonaansluitingen moest worden gecompenseerd met ict-dienstverlening. Daarin moeten cybersecurity en de cloud centraal komen te staan.

‘Cybersecurity’ is overigens een woord dat informatici mijden als de ziekte. Zij hebben het liever over ‘security’, omdat ‘cyber’ lijkt te wijzen op nietsontziende robots, terwijl de daadwerkelijke vijand gemaakt is van vlees en bloed.

KPN-ceo Eelco Blok heeft de les goed in zijn oren geknoopt. Het afgelopen jaar deed hij verschillende acquisities op dit vlak en hij is nog zeker niet uitgewinkeld. Met een brede glimlach meldde hij woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers dat het - „denk ik” - wel helder is waar KPN wil groeien: cloud en security. „Dat doen we ook via acquisities.”

Dat KPN zichzelf wil laten zien op het gebied van security, bleek al in augustus, toen het bedrijf staatssecretaris Dijkhoff (Veiligheid) op bezoek had in zijn Security Operations Center, van waaruit het de internetlijnen van zijn klanten in de gaten houdt.

Daaronder bevinden zich banken en verzekeraars, ziekenhuizen en het ministerie van Defensie. Twee weken geleden presenteerden Defensie en KPN samen een sensor die waarschuwt voor naderende vijanden. Nu worden deze nog met de hand geplaatst, maar de bedoeling is dat die ook vanuit pantserwagens gegooid kunnen worden.

Hoezeer zulke projecten ook bijdragen aan het imago van KPN, de zakelijke omzet kromp in 2016 wederom harder dan dat de omzet in de consumententak stijgt. Dat zal ook in 2017 het geval zijn, verwacht het bedrijf. Analisten zagen woensdag reden om hun optimisme over het bedrijf naar beneden bij te stellen.

Morningstar oordeelt dat het telecombedrijf nog geen vat heeft op de problemen in Zakelijk. Standard & Poor’s ziet een algehele negatieve tendens in telecom, maar geeft KPN wel een pluim omdat het bedrijf beter presteert dan zijn Europese branchegenoten.

Dat is met name te danken aan de manier waarop KPN klanten met extra’s verleidt om een combinatie van vaste en mobiele diensten af te nemen. Ook in het afgelopen kwartaal noteerde het bedrijf weer 72.000 nieuwe klanten die zo’n abonnement hebben.

Ook slaagt cfo Jan Kees de Jager erin het bedrijf weerbaarder maken. Hij wist de investeringen met 16% te drukken (zie illustratie), waardoor die op het laagste punt uitkomen sinds KPN in euro’s rapporteert.

In het vierde kwartaal steeg daardoor de brutowinst (met 8,2% tot €626 miljoen) op een omzet die met 1,3% afnam tot €1,7 miljard. Niettemin zakte de koers van het aandeel, na de negatieve analistenrapporten, woensdag met 4,1% weg tot €2,56.

Voormalige Minister van Financiën De Jager schoof woensdag opvallend fris aan bij de presentatie van de cijfers. Hij bleek al sinds augustus zoveel gezonder te leven en was fors afgevallen. Zijn jasje, dat hem ooit als gegoten zat maar nu veel te groot bleek, verraadde de transformatie.

Er zijn verschillende metaforen te bedenken waarin De Jager symbool staat voor KPN. In negatief opzicht voor de panden aan het Haagse Maanplein, die veel te ruim zijn voor het afgeslankte telecombedrijf. In positief opzicht de manier waarop KPN op de kleintjes let om fit te zijn als de groeispurt zich weer aandient.

Maar over dat laatste onderwerp bleven Blok en De Jager vaag. „Het duurt nog wel even, maar dat is niet anders dan we vorig jaar hebben gezegd.