Nieuws

Ceo: Heineken blijft concurrentie voor

’Heffing Trump is funest’

Door Harry van Gelder

Jean-Francois van Boxmeer, ceo Heineken

Jean-Francois van Boxmeer, ceo Heineken

eigen foto

Amsterdam - Heineken, de tweede grootste bierbrouwer ter wereld, presenteerde woensdag de hoogste winstgroei in zeven jaar, vooral gedreven door 13% omzetgroei in Azië. Op de Amsterdamse beurs maakte het aandeel een sprong van 3,7%. We spreken de Belgische topman Jean-François van Boxmeer (1961), die zijn contract net heeft verlengd en sinds 2005 de scepter zwaait bij de brouwer, telefonisch.

Jean-Francois van Boxmeer, ceo Heineken

Jean-Francois van Boxmeer, ceo Heineken

eigen foto

U moet tevreden zijn met de cijfers over 2016?

,,Ik ben niet zo snel tevreden. We sluiten een keer per jaar de boeken, maar het gaat om de lange termijn. Daar kijk ik vooral naar. Ik moet iets goed achter laten, zodat mijn opvolgers kunnen oogsten. Net zoals ik profiteerde van mijn voorgangers.’’

U mag toch wel even blij zijn?

,,Nou ja, een dagje. Maar ik schiet er niet zo veel mee op. Ik vind het mooier dat Heineken de laatste tien jaar een ’steady’ groei laat zien. In 2008 en 2013 waren de cijfers minder, maar dat kwam in het eerste geval door de economische crises en de aankoop van Scottish & Newcastle, dat in het begin niet zo goed liep. In 2013 waren de cijfers niet zo goed, omdat we zelf niet zo scherp waren. Sinds 2014 hebben we echter steeds goede jaren. Elk jaar verhogen we het rendement met 10%.’’

Heineken bier doet het wereldwijd goed?

,,Heineken bier draagt voor 30% bij aan de winst, terwijl het 15% van de verkopen uitmaakt. Dat is mooi, want op premium bier zit meer marge.’’

Waarom kiest u ervoor de diversiteit van het aantal bieren en de geografische spreiding van het bedrijf te vergroten?

,,Dat geeft ons een voorsprong op onze concurrenten. We hebben internationale merken als Heineken, Sol, Tiger en Amstel, speciale (craft) bieren als Affligem en Lagunitas. Daarnaast hebben we variety-bieren, waaraan je makkelijk iets toe kan voegen, zoals Brand in Nederland en Moretti in Italië. In Toscane wordt bijvoorbeeld speciale tarwe aan het bier toegevoegd. Van Brand maken we bijvoorbeeld Weizenbier. Het grappige is dat Brand nu onze snelste groeier in Nederland is. Ook hebben we steeds meer alcoholarme en alcoholvrije bieren als Amstel 0,0%. ’’

En dan is er ook nog cider, waarin u de laatste tijd veel investeert?

,,We zijn er 10 jaar geleden mee begonnen, voor de lange termijn. We investeren er volop in en de verkoop begint te groeien. Vorig jaar met 4-6%. De winst van de cider gaat niet naar de aandeelhouders, maar stoppen we terug in die afdeling om zo verdere groei mogelijk te maken.’’

Het succes van craftbier begon in de VS, maar daar neemt de groei nu af. Loopt de VS voor op ons land?

,,Dat denk ik niet. In Nederland hebben we 400 brouwers, dat is veel meer dan we bijvoorbeeld in België hebben. Speciaalbieren maken in Nederland 15% van de markt uit en in België 30%. In de VS is het maar 10%. De groei neemt in de VS af, maar de markt groeit nog steeds. Dat gebeurt ook hier.’’

Het succesvolle Amerikaanse Lagunitas en Tiger, dat stormende hand de Aziatische markt verovert, ziet u als internationale merken. Gaat u die bieren ook in andere landen uitbrengen?

,,Ja hoor. We onderzoeken in welke markten en nemen daar de tijd voor. We leven weliswaar in de snelle tijd van internet, maar voor een biertje moet je nog steeds ergens naar toe. Eigenlijk is de biermarkt niet zoveel anders dan 50 jaar geleden. We hebben er 80 jaar over gedaan om Heineken een wereldmerk te maken. We hebben dus nog tijd met Lagunitas en Tiger’’.

U kocht deze week Kirin dat in Brazilië verlies maakt. Wordt er dit jaar al winst gemaakt?

,,Nee, dat duurt twee á drie jaar. Met Kirin kunnen we veel synergie realiseren. Zij zitten vooral in het noordoosten van Brazilië, wij in het zuiden. Door de economische crisis loopt de biermarkt in Brazilië terug, maar premium merken als Heineken en Sol groeien met dubbele cijfers. Heineken steeg zelfs 20%.’’

Baart president Trump u zorgen? De bieren die u in de VS verkoopt, worden afgezien van Lagunitas gebrouwen in Mexico.

,,Ik kan geen prognose doen. Ik weet niet wat president Trump gaat doen. Er wordt gesproken over het sluiten van de grenzen en over mogelijke invoerheffingen. Als de president de grenzen sluit, is dat een majeure catastrofe. Niet alleen voor Heineken, maar voor de gehele wereldhandel. De laatste 30 tot 40 jaar hebben we enorm geprofiteerd van de vrije handel. Elk land heeft zich gespecialiseerd. Silicon Valley kan echt geen smartphones produceren. Zij weten alles van software, de assemblage wordt in China gedaan. Engeland heeft geen auto-industrie meer, maar er staan grote fabrieken. De economie is zo afhankelijk geworden van vrije handel. Ook als er beperktere stappen, als invoerheffingen worden ingevoerd, zijn de gevolgen desastreus.’’

U heeft dit jaar 2 miljard gereserveerd voor investeringen. Gaat U nog iets kopen?

Daar zegt ik nooit iets over. Die 2 miljard is bedoeld voor gewone investeringen in bier, brouwerijen of logistiek. Voor aankopen gebruiken we iets anders.’’

Door Harry van Gelder