Nieuws

Grensverlegger InSided opent kantoor in New York

Sociaal platform voor bedrijven

Door Gabi Ouwerkerk

InSided-oprichters Robin van Lieshout en Wouter Neyndorff (r).

InSided-oprichters Robin van Lieshout en Wouter Neyndorff (r).

EIGEN FOTO

Amsterdam - Jarenlang bouwden Robin van Lieshout en Wouter Neyndorff online gemeenschappen waaromheen ze advertenties verkochten. Tot een adverteerder vroeg of hij hun technologie mocht gebruiken om zelf een online gemeenschap te bouwen. InSided was geboren. Zes jaar later heeft het bedrijf kantoren in Amsterdam, Madrid, Berlijn, Londen en sinds kort in New York. Ieder jaar verdubbelt de omzet. Dit jaar verwacht het uit te komen op ruim €10 miljoen.

InSided-oprichters Robin van Lieshout en Wouter Neyndorff (r).

InSided-oprichters Robin van Lieshout en Wouter Neyndorff (r).

EIGEN FOTO

„Het is voor bedrijven redelijk eenvoudig om sociale media als Facebook en Twitter in te zetten, maar ze halen er weinig waarde uit”, vertelt Neyndorff. „Ze zijn immers geen eigenaar van de data en hebben niet zelf de controle. Als een gebruiker via Facebook een vraag stelt, is die voor andere gebruikers vaak lastig terug te vinden. Een eigen online kanaal werkt beter.”

De eerste klant was T-Mobile Nederland. Samen met Insided lanceerde het telecombedrijf een online community rondom de introductie van de iPhone. Het werd een groot succes. „Met een eigen online kanaal betrek je gebruikers meer bij je product. Ze gaan met elkaar in gesprek. Veel vragen op online fora, worden door andere gebruikers beantwoord. Bedrijven besparen zo kosten.”

Neyndorff realiseert zich dat een online kanaal niet voor elk bedrijf werkt. „Je moet minstens honderdduizend eindgebruikers hebben om het tot een succes te maken. Wij werken daarom alleen met grote klanten. Bovendien moet het om een product gaan dat interactie teweegbrengt.”

Naast de implementatie van de software, helpt InSided bedrijven ook bij het opstarten van de community. „We zorgen ervoor dat het kanaal bij de lancering gevuld is met content en dat er al een groep gebruikers actief is. Net zo als je niet naar een leeg restaurant gaat, ga je ook niet naar een lege community.”

Het bedrijf heeft zich de eerste jaren vooral gericht op telecom en consumentenelektronica. In die branches waren de oprichters ook actief met hun eigen online gemeenschappen. Later volgden de financiële sector. Inmiddels heeft het bedrijf ook klanten uit de e-commerce en reiswereld.

De eerste twee jaar is het bedrijf bewust binnen Nederland actief gebleven. „We wilden ons bewijzen voor we naar het buitenland gingen.” De eerste buitenlandse klant was de Belgische telecomprovider Voo. Eind 2015 stond het aantal buitenlandse klanten op vier. Om de groei te versnellen klopten de ondernemers aan bij investeerders. Begin 2016 ontving het bedrijf een kapitaalinjectie van €6 miljoen van het Franse Ventech, het Amsterdamse Henq en het Belgische Fortino Capital.

Op dit moment heeft Insided vijftig klanten verspreid over vijftien landen. Van Amerika tot Kazachstan en van Finland tot Brazilië. Elke maand komen er nieuwe klanten bij. Grote namen als Sonos, Soundcloud, KPN en Albert Heijn maken gebruik van het platform.

Met de opening van het kantoor in New York hoopt InSided een flink aantal nieuwe Amerikaanse bedrijven als klant te verwelkomen. „We hebben gekozen voor New York omdat het tijdsverschil met Europa kleiner is dan aan de Westkust. Zeker in het begin is een goede communicatie met de Europese kantoren belangrijk. Bovendien zitten er veel telecom en financiële bedrijven.

Op het kantoor in New York werken momenteel vijf mensen, drie Amerikanen en twee Nederlanders. Vandaaruit bedienen ze de hele Amerikaanse markt. Neyndorff: „Bij een stevige groei, openen we een tweede kantoor aan de Westkust en verhuis ik zelf ook naar de USA.”