Nieuws/Binnenland

Nederland grijpt keihard in bij Insel Air

’Antilliaanse vliegmaatschappij onveilig’

Door Alexander Bakker en Paul Eldering

ANP XTRA

DEN HAAG - De Nederlandse luchtvaartinspectie ILT grijpt in bij het falende toezicht van Curacao en Aruba op hun noodlijdende vliegmaatschappij Insel Air, waar ook veel Nederlanders mee vliegen. Die wordt al maanden door veiligheidsproblemen geplaagd.

ANP XTRA

Dat heeft staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) besloten na een bliksembezoek aan de Antillen. ILT komt met keiharde conclusies over de luchtvaartautoriteiten daar. „Op essentiële onderdelen voldoet Insel Air niet aan de wettelijke normen. Vliegtuigoperatie, onderhoud, pilotenopleiding en documentatie zijn onder de maat. Daardoor is sprake van een te hoog risico, dat niet tijdig is voorkomen door Aruba en Curacao.”

De veiligheidshiaten waren al twee jaar bekend bij het management. „Er is bij toezichthouders onvoldoende deskundig personeel, te weinig structuur en slechte aansturing”, schrijft Dijksma aan de Tweede Kamer. Ook is er een geur van vriendjespolitiek tussen Insel Air en lokale inspecteurs. „Er is niet genoeg onafhankelijkheid”, stelt ILT in het kritische rapport.

Vliegtuigen noodgedwongen aan de grond

Den Haag besloot eerder om veiligheidsredenen tot een vliegverbod voor ambtenaren met de maatschappij, die ook bij de Amerikanen in de ban is. Een deel van de vloot staat noodgedwongen aan de grond. De staatssecretaris spreekt met Curaçao en Aruba nu af dat juridisch wordt geregeld dat de Nederlandse inspectie vergaande bevoegdheden krijgt.

KLM krijgt van Nederlandse passagiers de wind van voren, omdat er nog steeds zo makkelijk via de KLM-website vluchten met Insel Air in het vliegschema worden opgenomen. Dick Barelds miste daardoor zijn cruise en wil KLM aansprakelijk stellen. „Voor extra kosten van 2.000 euro, maar ook voor poging tot doodslag. KLM weet dat het niet pluis is. Toch ben ik bij boeking niet gewaarschuwd.”

’Niet verantwoordelijk voor’

KLM reageerde dinsdagavond tegenover De Telegraaf terughoudend. „Reizigers kunnen via onze site ook tickets van andere maatschappijen kopen. Daar zijn wij niet verantwoordelijk voor. Een zogeheten IATA interline overeenkomst is overal gebruikelijk om doorvluchten in reserveringssystemen te boeken, maar het blijven aparte vluchten.”

De directie van Insel Air wil alleen kwijt dat er een financieel en operationeel probleem is, maar dat er in Nederland sprake zou zijn van een ’heksenjacht’ als het gaat om de veiligheid.

Lees meer over