Nieuws/Binnenland

JetNetherlands wil koning vliegen

Door Alexander Bakker en Paul Eldering

Embraer Legacy 650

Embraer Legacy 650

YouTube/ASL/JetNetherlands

SCHIPHOL - JetNetherlands staat te popelen om de bemanning en technici te leveren voor het nieuwe regeringstoestel. Dat zou na Martinair en KLM Cityhopper de derde Nederlandse operator zijn die verantwoordelijk is voor de hele operatie, het onderhoud en de piloten.

Embraer Legacy 650

Embraer Legacy 650

YouTube/ASL/JetNetherlands

„We wachten op de officiële aanbesteding van het ministerie, maar we hebben onze belangstelling al kenbaar gemaakt”, zegt JetNetherlands-baas Herman Vonk, die vele jaren een topfunctie bij Martinair had. Pikant is dat het bedrijf op Schiphol onderdeel is van de Belgische ASL-groep, gespecialiseerd in de exploitatie van privéjets.

De komst van het nieuwe regeringstoestel gaat gepaard met veel geheimzinnigheid in Den Haag. Het ministerie van Infrastructuur wilde gisteren niets kwijt over wie beheer en bemanning op zich gaat nemen en hoe dit geregeld gaat worden.

Vorige maand maakte minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) bekend dat de zoektocht naar een opvolger van de huidige Fokker 70 ’KBX’ via aanbesteding is mislukt. Desondanks wordt er vanaf vandaag onderhandeld met één partij die nog in de buurt komt van het enorme wensenlijstje voor het nieuwe ’koninklijke’ toestel.

De oranje KBX staat te koop voor rond de vijf miljoen euro. Er zou een serieuze kandidaat zijn, maar daarover zijn nog geen details bekend. De opvolger mag tussen de 50 en 90 miljoen euro kosten. Er wordt vooral op de tweedehandsmarkt gezocht. Het luxetoestel moet 24 passagiers vervoeren en 10.000 km zonder tanken in de lucht blijven.

De Boeing 737 Business Jet komt naar verluidt het eerst in aanmerking, omdat koning Willem-Alexander, die regelmatig zelf vliegt, in dat type lessen volgt. Volgens Martin Duijvestijn (Air Martin) worden wereldwijd dertien gebruikte ’BBJ’s’ aangeboden.

Lees meer over