Nieuws

Niet meer alleen telefoons op Mobile World Congress

Mobieltjes aan de zijlijn

Door Toke Beerens

Op Mobile World Congress wemelt het van de VR-brillen, laptops en andere non-telefoons.

Op Mobile World Congress wemelt het van de VR-brillen, laptops en andere non-telefoons.

FOTO BLOOMBERG

BARCELONA - De tijden dat het Mobile World Congress alleen over mobiele telefoons ging, zijn voorbij. Elektronicabedrijven grijpen de beurs aan om ook andere producten uit hun collectie te tonen aan de massaal toegestroomde bezoekers. Op het vierdaags-evenement komen meer dan honderdduizend mensen af.

Op Mobile World Congress wemelt het van de VR-brillen, laptops en andere non-telefoons.

Op Mobile World Congress wemelt het van de VR-brillen, laptops en andere non-telefoons.

FOTO BLOOMBERG

Zo kondigde Lenovo, moederbedrijf van telefoonproducent Motorola, niet alleen de budgettelefoons Moto G5 en G5 Plus aan. Het Chinese bedrijf legde vooral de nadruk op tablets en laptops. Ook gaat het met een eigen virtual reality-bril de strijd aan met HTC Vive en de Oculus Rift van Facebook.

Een deels Nederlands product is Travis the Translator. Dit vertaalapparaatje spreekt tachtig talen en vertaalt gesproken tekst met één druk op de knop.

Sony pronkt met slimme oordopjes die ook geluid van buiten doorlaten en met huisrobot de Agent. Deze kleine digi-butler doet hetzelfde als spraakassistenten Siri en Alexa, maar ziet er koddiger uit. En wie op zoek is naar een laptop die tegen een stootje kan, kan terecht bij Panasonic. De Toughbook CF-33 is bedoeld voor de zakelijke markt, zoals politie, defensie of bouw.

Een product hoeft dus al lang niet meer ’mobile’ te zijn om op het Mobile World Congress getoond te worden. Al zijn smartphones niet helemaal buiten het zicht geraakt. Het is alleen dat veel telefoonfabrikanten op veilig spelen met nieuwe modellen die slechts voorzien zijn van een beter scherm, accu en camera. „De technologische ontwikkelingen op mobiel vlak staan vrijwel stil. Bij elke nieuwe smartphone zie je dat er weer een betere camera in zit, maar dat is niet waar consumenten op aanslaan”, aldus Sander Duivestein, trendwatcher bij Sogeti B.V.

De accu is het laatste element van de telefoon waar nog echt mee gestunt kan worden, stelt analist Tim Wijkman van marktanalysebureau Telecompaper. „Op de batterij valt nog winst te behalen, maar dat zal niet op de korte termijn gebeuren. Er wordt veel onderzoek gedaan naar nieuwe, alternatieve batterijtechnieken, maar die staan nog in de kinderschoenen.”

De nieuwe versie van de Nokia 3310, de iconische smartphone uit de jaren ’90, kreeg als mobieltje nog het meeste aandacht. Geen apps en beperkte internetmogelijkheden, maar met een hoge nostalgiefactor en een accu die een maand meegaat.

Door Toke Beerens