Nieuws

GRENSVERLEGGER Yumeko verandert de katoenindustrie

Biologisch beddengoed

Door Jessica Numann

Stephan Zeijlemaker en Rob van der Dool (r) hopen dat andere spelers in de markt hun voorbeeld volgen.

Stephan Zeijlemaker en Rob van der Dool (r) hopen dat andere spelers in de markt hun voorbeeld volgen.

FOTO ROB DE JONG

Amsterdam - Vandaag de dag zou je denken dat voor alles een duurzame oplossing is bedacht. Toch bestond er tot voor kort nog geen biologische en fairtrade bedden- en badgoedlijn. Stephan Zeijlemaker en Rob van den Dool doken in deze niche. Yumeko verkoopt zijn spullen in steeds meer Europese landen. ,,Wel onhandig, al die verschillende maten voor kussens en dekbedden.”

Stephan Zeijlemaker en Rob van der Dool (r) hopen dat andere spelers in de markt hun voorbeeld volgen.

Stephan Zeijlemaker en Rob van der Dool (r) hopen dat andere spelers in de markt hun voorbeeld volgen.

FOTO ROB DE JONG

De ondernemers kennen elkaar uit een vorig leven in de reclamewereld. ,,Veel producten waarvoor ik toen werkte zou ik zelf nooit kopen: een teken aan de wand dat ik niet helemaal op mijn plek zat”, aldus Zeijlemaker. Samen met Van den Dool besloot hij een eigen merk op te zetten, eentje waar ze beiden echt achter stonden. ,,We wisten dat de katoenindustrie nogal omstreden is. Vanwege de oneerlijke omstandigheden voor de boeren, maar ook die van de dieren: ganzen worden levend geplukt en schapen mishandeld. Dat kon en moest anders.”

Zo ontstond het idee voor Yumeko. Er was geen speler op de markt die volledig duurzaam en high-end bedden- en badgoed maakt. ,,Omdat we een totaal nieuwe markt aanboorden, moesten we alles nog uitvinden. Het duurde een jaar voordat we een beetje op weg waren. De zoektocht naar de juiste partijen met middelen en mankracht om spullen fairtrade en biologisch te maken was niet makkelijk.”

De bedrijfsvisie heeft veel gelijkenissen met die van chocolademerk Tony Chocolonely: Yumeko wil de katoenindustrie transparant en de keten traceerbaar maken, net zoals zij doen met de cacaoindustrie. Alle bedrijven waarmee wordt gewerkt zijn GOTS (Global Organic Textile Standard en Fairtrade)-gecertificeerd.

Via een Nederlandse producent kwamen Zeijlemaker en Van den Dool bij een bedrijf in India uit en van daaruit ging het balletje rollen. „Dat we nu toegang hebben tot een grote database maakt het een stuk makkelijker.”

Alle verkoop verloopt nu online. Yumeko wil op termijn ook eigen winkels openen. De Nederlandse markt is klein, dus is het bedrijf in 2016 de grens over gegaan naar België. Zeijlemaker: ,,Deze stap was relatief simpel, want de website hoefde niet te worden vertaald en Belgen hebben dezelfde maten als wij. Uitbreiden naar landen met andere maten is kostbaar, want je moet steeds de collectie opnieuw laten maken. Daarom kiezen we voor grote landen met een brede afzetmarkt.”

Duitsland dus, al is het daar iets lastiger om voet aan de grond te krijgen. ,,Zij zijn wat minder van de high-end producten. Duurzaam is in Duitsland al snel geitenwollensokkerig.” Ook Engeland en andere Europese landen staan op het verlanglijstje.

Yumeko wordt volledig gerund vanuit Nederland. Een Duitse collega en een Duits-sprekende stagiair ontwikkelen van hieruit de markt. De telefonische klantenservice is uitbesteed aan een Duits bedrijf. Als ze fysiek de grens overgaan zetten ze vertegenwoordigers in.

Zeijlemaker hoopt dat andere partijen in de branche ook duurzaam gaan produceren, maar wijst niet met een vingertje. ,,We laten gewoon zien hoe het ook kan.”