Nieuws

Toerisme en luchtvaart experimenteren met personeel op batterijen

Robot achter de receptie

Door Paul Eldering

Robots krijgen steeds meer menselijke trekjes.

Robots krijgen steeds meer menselijke trekjes.

Klaus Hildebrandt

Berlijn - Robots met menselijke trekjes gaan de dienst uitmaken in toerisme en luchtvaart. Dat is dit weekend te zien op de ITB in Berlijn, de grootste vakantiebeurs ter wereld. „Over tien jaar lijken ze zelfs op mensen”, aldus het Nederlandse softwarebedrijf Decos, dat al ver is met de ontwikkeling.

Robots krijgen steeds meer menselijke trekjes.

Robots krijgen steeds meer menselijke trekjes.

Klaus Hildebrandt

Reisbureau TUI heeft bijvoorbeeld in samenwerking met techneut Amadeus robot ’Pepper’ tot leven gewekt. De machine van 30.000 euro wordt in Duitsland getest. Met een aanraakbaar beeldscherm op zijn buik treedt het 1,20 meter hoge wezen op wieltjes klanten tegemoet. Hij kan luisteren en praten en hij reageert op mimiek en stemming.

Toeristen kunnen bij Pepper alvast een reisje uitkiezen, terwijl ze naar de plaatjes op zijn scherm kijken. „Straks kan hij ook boekingen in ontvangst nemen. Voorlopig verwijst hij nog naar een reisverkoper van vlees en bloed”, zegt een woordvoerster.

Vorig jaar deden Schiphol en KLM een geslaagde proef met robot ’Spencer’ als wegwijzer op de luchthaven. Robots worden ook ingezet als barman en receptionist op cruiseschepen van bijvoorbeeld rederij Costa, en in hotels. Daarmee wordt volop geëxperimenteerd.

„Robots gaan de komende jaren in de vakantiesector knallen”, zegt topman Paul Veger van Decos in Noordwijk tegenover De Telegraaf. „Ze kunnen honderd procent persoonlijke service geven. Opvallend is dat ze veel genegenheid en emoties opwekken, terwijl ze zelf natuurlijk emotieloos zijn. Ieder kind wil ermee knuffelen.”

Snelheid en nauwkeurigheid zijn volgens Veger de grote voordelen van robots in de dienstverlening. „Ze kunnen ook moeiteloos honderd talen spreken en zijn altijd vriendelijk en behulpzaam. Overal waar men standaardvragen stelt en veelvoorkomende oplossingen zoekt, zijn ze inzetbaar.”

Op de ITB-beurs worden meer nieuwe technieken onthuld, waaronder de meest realistische virtual reality-brillen, waarmee je je midden in vakantieoorden waant, en holografische 3D-ervaringen van reizen in de eigen omgeving.

Hamvraag is of robots in de toekomst ook de cockpit van een vliegtuig gaan bemannen. „Nee”, zegt captain en hoofd vliegdienst Bart de Vries van KLM. „Piloten blijven nog heel lang nodig, omdat er tijdens een vlucht te veel onzekerheden en onverwachte gebeurtenissen zijn, die menselijk ingrijpen vereisen.”

Toch zegt professor Max Mulder van TU Delft dat vliegers uiteindelijk helemaal worden vervangen door computers en besturing vanaf de grond. „Hooguit is er aan boord dan nog een technicus om een oogje in het zeil te houden en passagiers gerust te stellen.”

Door Paul Eldering