Nieuws

Autopolis op schop door zelfrijdende auto

Door Gert van Harskamp

TELEGRAAF

Centraal Beheer is de eerste verzekeraar in Nederland die zelfrijdende elektrische deelauto’s gaat verzekeren. Door de komst van zelfrijdende en deelauto’s gaat de traditionele autoverzekering flink op de schop.

TELEGRAAF

Dat zegt Robert Otto, lid van de raad van bestuur van Achmea, die via onder andere Centraal Beheer en Interpolis met 2,3 miljoen autoverzekeringen Nederlands grootste autoverzekeraar is.

Achmea heeft dinsdagmiddag met Amber, een start-up bedrijf ontstaan op de High Tech Campus in Eindhoven, een overeenkomst gesloten om de volledig elektrische en zelfrijdende (deel)auto Amber One te verzekeren. De Amber One zal in 2021 in productie worden genomen.

Grote gevolgen

De zelfrijdende auto’s van Amber verplaatsen zich zelfstandig zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen. De wagen wordt gezien als een ideale deelauto, omdat die wordt voorzien van software kan zien op welk tijdstip en waar de vraag naar een auto groot is.

De komst van de elektrische zelfrijdende auto’s en de opmars van deelauto’s gaat grote gevolgen hebben voor de toekomstige autoverzekeringen, voorspelt Otto. ,,De aansprakelijkheid gaat veranderen. Het is nu nog niet duidelijk hoe de aansprakelijkheidsverdeling gaat worden, dus wanneer is de automobilist aansprakelijk en wanneer de ontwikkelaar van de software of de fabrikant.”

Opmars

Helder is dat de opmars van de deelauto en de komst van de zelfrijdende auto een einde betekent voor de vertrouwde autoverzekering, waarbij de hoogte van de premie wordt berekend op basis van de schadehistorie.

Een premie met no-claim korting is niet toe te passen bij een deelauto, waarvan de bestuurder steeds wisselt. En de oorzaak van een schade en de vraag wie voor de schade moet opdraaien is bij een zelfrijdende auto complex. Is de schade veroorzaakt door weigerende techniek, door onoplettendheid van de autobezitter of door een fout van een medeweggebruiker?

,,We zullen zien dat de ontwikkelingen van zelfrijdende en elektrische auto’s zich snel zullen opvolgen”, meent Otto. ,,Dat betekent ook dat bij de verzekering de verantwoordelijkheid snel opschuift van de autobezitter naar de autogebruiker.”

Schadelast anders

Met de samenwerking wil de verzekeraar stap voor stap de productie van zelfrijdende auto’s kunnen volgen en daarop ‘proefondervindelijk’ een juiste polis bij ontwikkelingen.

De Achmea-topman heeft nog geen omlijnd idee wat de opmars van zelfrijdende en deelautos’s betekent voor de hoogte van de toekomstige premie. ,,Het begint nu met een pilot en we zullen zoveel mogelijk samenwerken met het bedrijfsleven en partijen als Amber om de nieuwe richtingen te verkennen en ervoor te zorgen dat onze klanten in hun zelfrijdende auto’s ook goed verzekerd zijn.”

Wel zal de schadelast heel anders worden, weet Otto. Door de elektronica en software in de auto zijn schadebedragen veel hoger. ,,Een plotselinge aanrijding met een paaltje zal door de dure apparatuur in de auto een veel hogere schade veroorzaken bij een zelfrijdende auto dan bij een traditionele wagen. Die ervaring hebben we nu al bij elektrische auto’s. Als het aantal aanrijdingen fors afneemt, hoeft die echter niet te leiden tot een hogere premie.”

Groei tot vloot

In geval van de Amber One zou de premie mee kunnen vallen. De auto die door de start-up van de TU-studenten wordt ontworpen, is wel volledig elektrisch, maar de onderdelen zijn gemakkelijk vervangbaar.

Amber beheert op dit moment BMW i3’s die als deelauto worden ingezet op de High Tech Campus in Eindhoven. Volgend jaar wordt het aantal uitgebreid en wordt met deze wagens de zelfrijdende techniek getest op afsloten wegdelen. Amber gaat ervan uit dat de vloot komende jaren snel zal oplopen.

Otto is iets voorzichtiger in zijn voorspelling over de groei van het aantal zelfrijdende auto’s. ,,Ik denk niet dat we in 2030 massaal zelfrijdende auto’s gaan rijden. Als je kijkt naar hoe snel de vernieuwing van het wagenpark gaat, zal dat veel later zijn. Maar de techniek is dan al wel volop beschikbaar.”

Daarnaast verwijst Otto nog op het kleine aandeel elektrische auto’s. Ondanks de aandacht voor elektrisch rijden, was in 2016 nog maar 6,4% van de nieuw verkochte auto’s elektrisch.