Nieuws/Binnenland

Rutte III pakt verkeersveiligheid aan

Door Parlementaire redactie

ANP

Den Haag - Verkeersveiligheid krijgt de komende jaren meer prioriteit. Het aantal verkeersdoden- en gewonden is toegenomen en daar moet de nieuwe minister van Infrastructuur een einde aan maken.

ANP

Zo komt er meer geld om wegen veiliger in te richten, met name de beruchte N-wegen worden aangepakt. Verder gaat op verschillende snelwegen de verlichting ’s avonds en s’ nachts weer aan.

Notoire wegpiraten worden harder aangepakt. De boetes voor zware overtredingen of herhaalde misstappen worden verhoogd. De boetes voor kleine overtredingen gaan juist omlaag.

Inhaalslag

Het nieuwe kabinet trekt 2 miljard euro extra uit voor een inhaalslag in onze infrastructuur. Dit bedrag is voor de komende drie jaar, daarna gaat er slechts honderd miljoen extra naar wegen en treinen.

Het geld wordt bijvoorbeeld gebruikt om hardnekkige fileknelpunten op de A4 bij Leiden en verkeersaders naar het zuiden, oosten en noorden aan te pakken. Het gaat hierbij om de A1, A2, A12, A28 en A58.

Megaprojecten gaan door

Politiek gevoelige megaprojecten, zoals de Ring Utrecht en Blankenburgroute, gaan gewoon door. Verder gaan de spitsstroken vaker open en kan de automobilist 130 kilometer per uur blijven rijden.

De transportsector moet bloeden: er komt “zo spoedig mogelijk” een kilometerheffing voor het vrachtverkeer. Het nieuwe kabinet gebruikt daarvoor het Duitse woord voor tol: maut. Een koerswijziging: het huidige kabinet ligt samen met Oostenrijk in de clinch met Duitsland over de invoering van een maut.

De inkomsten uit de heffing worden teruggesluisd naar de transportsector, maar het is nog erg onduidelijk hoe dit gaat uitpakken.

Milieuzones

Ook de omstreden milieuzones worden door het derde kabinet Rutte omarmt. Zo gaat de nieuwe verkeersminister meewerken aan één systeem van borden en systemen. Het is verder de bedoeling dat in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn.

Het openbaar vervoer krijgt veel aandacht. Er gaan meer sprinters rijden in de regio en uitbreiding in de steden. Er wordt gedacht aan de komst van nieuwe lightrailverbindingen, een kruising tussen de tram en metro.

NS

De Nederlandse Spoorwegen moeten op hun tellen letten. Als het spoorbedrijf voor de derde keer onder de maat presteert op de HSL-Zuid komen andere vervoerders in beeld. Spoorbeheerder ProRail komt toch weer in handen van de staat. Het wordt geen afdeling van het ministerie, maar een zogeheten publiekrechtelijke ZBO.

Voor de luchtvaart gloort er hoop. Het nieuwe kabinet staat open voor groei, maar gaat daarbij wel sterker focussen op het milieu.

Lees meer over