Nieuws

FAMILIEZAKEN Tweede generatie Het Broekenhuis staat klaar

Betaalbaarheid als rode draad

Door Jan Colijn

Koen en Bas (r) Eshuis staan klaar om het bedrijf van hun ouders over te nemen.

Koen en Bas (r) Eshuis staan klaar om het bedrijf van hun ouders over te nemen.

Reinier van Willigen

HAAKSBERGEN - Hun naam is een begrip in Oost-Nederland. Waar ze met hun no-nonsense aanpak al ruim vier decennia goede zaken doen. Vorige maand openden twee nieuwe vestigingen de deuren in Kampen en Lochem, waarmee de teller op twintig staat.

Koen en Bas (r) Eshuis staan klaar om het bedrijf van hun ouders over te nemen.

Koen en Bas (r) Eshuis staan klaar om het bedrijf van hun ouders over te nemen.

Reinier van Willigen

Hij was nog maar net 22 toen Tonny Eshuis (64) in het Twentse Haaksbergen zijn eerste filiaal van Het Broekenhuis opende. ,,Inderdaad, een broekie dat een broekenzaak begint... Mijn ouders hadden een textielzaak en ik besloot me op herenmode te storten.”

Aanvankelijk alleen jeans, maar intussen is dat herenmode en vrijetijdskleding. ,,In de meest brede zin van het woord. Met als rode draad dat het vooral betaalbaar moet blijven.”

Het geheim van het succes is de persoonlijke benadering. ,,We hebben goede mensen in de winkel, in totaal vijftig medewerkers. Personeel dat een klik heeft met de klant en vaak meteen weet wat die wil. Een man heeft geen zin om drie tot vijf keer een broek aan te passen. Het moet de eerste keer raak zijn.”

Intussen zijn er een slordige één miljoen exemplaren over de toonbank gegaan. Eshuis’ echtgenote Tonny werkt volop mee in het familiebedrijf. ,,Ja, beiden heten we Tonny. Soms wat verwarrend.”

Zonen Bas (32) en Koen (36) staan klaar om als tweede generatie het roer over te nemen. Dat Eshuis met pensioen gaat, weerhield hem er niet van samen met beide zonen vorig jaar nog een nieuwe loot aan de stam te lanceren: een webwinkel. ,,En die loopt boven verwachting. Het is intussen een volwaardige winkel erbij geworden. Mensen komen hier vaak passen en bestellen het vervolgens via de webwinkel.”