Nieuws/Columns

Finanscoop

Stemmen kopen

Door Yteke de Jong

Er worden cadeautjes uitgedeeld bij Air France. Het grondpersoneel krijgt er 2,1% bij, ondanks een officiële nullijn in het bedrijf. De kosten moeten echter flink omlaag, als het bedrijf mee wil in de concurrentieslag. Een vreemde gang van zaken, maar het blijkt om een verplichte wettelijke regeling te gaan.

Over 2016 werd een nettowinst gepresenteerd €792 miljoen, die grotendeels gestut was door de verkoop van tafelzilver en de lage olieprijs. De olieprijs kruipt weer voorzichtig omhoog en gisteren kwam de grote concurrent Lufthansa met een winstwaarschuwing. De omzet zal blijvend onder druk blijven staan, meldde de luchtvaartmaatschappij. Dit geldt dan ook voor Air France KLM.

De enige knop waar de luchtvaartmaatschappij met dalende omzetten en met een stijgende kerosineprijs nog aan kan draaien zijn de personeelskosten. En juist die gaan omhoog. Vorig jaar bedroegen de personeelskosten voor Air France grofweg €4,5 miljard. Een snelle berekening leert dat de regeling een minimaal een kleine €100 miljoen kost.

Het operationele resultaat voor Air France bedroeg vorig jaar €372 miljoen. Hierin zit een bijdrage van €198 miljoen van de onderhoudsdivisie. Met het vliegen zelf werd slechts €174 miljoen verdiend, waar dat bij het veel kleinere KLM €641 miljoen was. Een verder oplopende olieprijs kan dit jaar flink roet in het eten gooien. De conclusie moet zijn dat Air France zich de loongolf niet kan veroorloven, maar het toch doet. Waarom?

Er zijn meerdere antwoorden. Allereerst het dempen van de sociale onrust. De komende dagen wordt er weer gestaakt omdat het Air France-personeel terecht boos is over de bonussen van de top, die met 17,6% omhoog gingen. Daarnaast zijn er over een maand verkiezingen in Frankrijk. De Franse staat is grootaandeelhouder van het luchtvaartconcern. De wettelijke loonsverhoging komt nu goed uit, zodat de werknemers gepaaid worden om hun stem uit te brengen. Al gaat dat op korte termijn ten koste van groei en blijven structurele stappen om concurrerender te worden uit.

KLM, dat niets van de Franse loonsverhoging wist, was vorig jaar goed voor 65% van de operationele winst. Het personeel zit zes jaar op de nullijn en ziet de zuurverdiende centen nu naar de Franse collega’s gaan. Dat is een nieuwe klap in het al zo gespannen huwelijk tussen Air France en KLM. Het toont aan dat onderlinge bezuinigingsafspraken er weinig toe doen als de Franse belangen verdedigd moeten worden. Banen en vluchten zullen bij een nog grotere nood bij Air France in een rap tempo van Schiphol verdwijnen richting Parijs.