Nieuws/Binnenland

‘Tekort verkeersleiders op Schiphol’

Door door Paul Eldering

Als ze tientallen procenten van hun loon moeten inleveren, dreigt een ernstig tekort aan luchtverkeersleiders op Schiphol, zodat minder vliegtuigen kunnen worden afgehandeld.

Daarvoor waarschuwt voorzitter Richard Meinders van de Vereniging het Nederlandse Luchtverkeersleiders Gilde (VNLG). ,,Vertragingen en verlies van marktpositie kunnen het gevolg zijn. We moeten de veiligheid dan met minder mensen waarborgen.”

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over een motie Graus (PVV), die verzoekt om onafhankelijk onderzoek naar de effecten van ,,de vlucht naar het buitenland van Nederlandse verkeersleiders, waardoor capaciteit, kennis en ervaring afnemen. Dat kan ook leiden tot achteruitgang van vliegveiligheid.”

Werkgever LVNL zegt te wachten op de uitkomst van een arbeidsvoorwaardenstudie van staatssecretaris Mansveld, die naar verluidt nog voor het zomerreces klaar is.

De regering wil dat ook luchtverkeersleiders ‘op de werkvloer’ vanaf 2017 wettelijk gaan vallen onder de zogeheten WNT3 (Wet Normering Topinkomens). Voor bestuurders is dat al het geval.

Dat zou betekenen dat verkeersleiders niet meer dan zo’n 180.000 euro per jaar mogen verdienen. De meesten zitten daar nu boven, maar dat heeft volgens hen alles te maken met onregelmatigheidstoeslagen die al in het salaris zijn verwerkt.

Ze worden volgens Meinders door de luchtvaart betaald, ,,niet door de overheid.” Daarom wil deze beroepsgroep een uitzonderingspositie in WNT3. Die mogelijkheid biedt de wet. Meinders stelt dat er nu al een tekort van tien verkeersleiders is op de Schiphol-toren.