Nieuws/Nieuws

'Kostenbewuster Schiphol kan ticketprijzen verlagen'

Door Yteke de Jong

Schiphol kan veel geld besparen met efficiënter werken. Dat stelt de Autoriteit Consument en Markt vandaag in commentaar op richting het ministerie van Infrastructuur en Milieu naar de grote investeringen van de luchthaven.

'Door Schiphol aan te sporen binnen het budget te blijven en daar waar het kan zelfs extra te besparen, kunnen zowel Schiphol als de consument beide geld verdienen. De luchtvaartmaatschappijen kunnen hun ticketprijzen lager houden´, stelt de consumentenwaakhond. Hier pleiten de luchtvaartmaatschappijen al jaren voor en zou de luchthaven vooruit kunnen helpen in de mondiale concurrentiestrijd.

Het commentaar van de ACM sluit aan bij eerdere berichtgeving van De Telegraaf dat Schiphol 30% te duur werkt, als gevolg van falend projectmanagement en te complexe uitvoeringen van bouwprojecten. De luchthaven heeft voor miljarden aan vastgoed op de balans staan en geeft jaarlijks voor 600 miljoen euro aan onderhoud uit. In 2012 werd KPMG ingehuurd om Schiphol te helpen met de kostenbeheersing, maar volgens ingewijden heeft dit nog weinig opgeleverd.  

De luchthaven zou strenger gestraft moeten worden bij overschrijdingen van grote investeringen, aldus de ACM. Daarom moeten investeringen van boven de 100.000 euro in een zogeheten bonus-malusregeling vallen, waarbij de luchthaven een eventueel voordeel zelf mag behouden. Schiphol vindt zelf dat ze efficiënt werkt. ´We zitten er bovenop´, zo stelt topman Jos Nijhuis van Schiphol tegenover De Telegraaf. Doordat de luchthaven boekhoudkundig onderscheid maakt tussen de vastgoed- en luchtvaartactiviteiten is het maar de vraag of het voordeel in de tarieven van de luchthaven verwerkt worden.