Nieuws/Nieuws

AFM haalt hard uit om woekerpolissen

Door Jarco de Swart

Een flink aantal verzekeraars krijgt een ferme tik op de vingers van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De waakhond maakt vandaag bekend dat het gros van de sector er ondanks afspraken nog steeds niet in is geslaagd honderdduizenden klanten met een woekerpolis in actie te krijgen om de schade van die polis te repareren.

Voor het eerst publiceert de AFM nu de namen van de verzekeraars die ernstig tekortschieten in het bereiken van hun klanten.

Volgens afspraken hadden verzekeraars tot uiterlijk eind dit jaar om honderdduizenden klanten te ’activeren’ om financiële problemen in de toekomst te voorkomen. Nu blijkt dat de verzekeraars medio dit jaar voor pas 52% van de ongeveer 250.000 klanten met een polis waarin geen vermogensopbouw plaatsvindt een oplossing hadden gevonden. Terwijl veel hogere percentages – soms wel 100% – per 1 april dit jaar waren afgesproken met de AFM.

Het gaat om diverse soorten polissen, waaronder verzekeringen bedoeld voor aanvullend pensioen of studiekosten.

Van nog eens zo’n 620.000 klanten met een beleggingsverzekering die gekoppeld is aan een hypotheek, had eind dit jaar 80% tot actie bewogen moeten zijn door de verzekeraars. Hier is het resultaat echter nog veel bedroevender, zo blijkt uit de AFM-cijfers. Medio dit jaar stond de teller pas op een schamele 36%.

Lees hier het hele artikel (premium)