Nieuws/Binnenland

Chaos neemt toe, ritprijs bestelde wagen neemt af

Stad stikvol taxi’s

Door Paul Eldering

Al in 2013 protesteerden taxichauffeurs tegen de komst van ’collega’s’ zonder keurmerk.

Al in 2013 protesteerden taxichauffeurs tegen de komst van ’collega’s’ zonder keurmerk.

Hollandse Hoogte

Den Haag - De enorme groei van taxi’s zorgt in grote steden voor toenemende chaos. Brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer slaat alarm. „Maatregelen zijn hard nodig om opstoppingen te bestrijden”, zegt KNV-secretaris Hubert Andela.

Al in 2013 protesteerden taxichauffeurs tegen de komst van ’collega’s’ zonder keurmerk.

Al in 2013 protesteerden taxichauffeurs tegen de komst van ’collega’s’ zonder keurmerk.

Hollandse Hoogte

Volgens statistiekbureau CBS is het aantal taxibedrijven de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld, met name door eenmansbedrijven en zzp’ers die rijden voor nieuwe online aanbieders als Uber en Abel. „Sinds 2015 zijn taxi’s in een stroomversnelling geraakt, vooral in Amsterdam”, aldus vandaag de CBS-cijfers. Meer dan vier vijfde van de ondernemingen telt slechts één werkzame persoon.

Eenvoudiger

Op 1 oktober telde het CBS in Nederland een kleine 9000 taxibedrijven. „De laatste twee jaar is er sprake van een groei van ruim 50 procent. Door de soepeler wetgeving is het eenvoudiger geworden om taxichauffeur en ondernemer te worden.”

Taxi Centrale Amsterdam (TCA), één van de acht erkende bedrijven, stelt dat het aantal taxichauffeurs in de stad in vijf jaar is verdubbeld naar 5000. „Er zijn slechts 700 standplaatsen en dat wordt alleen maar minder. Straten lopen vol met rondrijdende taxi’s”, aldus woordvoerster Mariska van Delft.

Door het overschot aan taxi’s worden de tarieven van bestelde chauffeurs volgens haar lager. „Voor instappers gelden de normale meterprijzen, maar de consument kan telefonisch en op internet goedkopere deals krijgen als gevolg van de prijsconcurrentie.”

Felle strijd

Een taxi-oorlog gaat Andela van de KNV te ver. „Maar chauffeurs snoepen in de felle strijd klanten van elkaar af en we zien een stijging van illegale ronselaars en snorders, met name buiten Schiphol, want daar is nu meer toezicht. We praten met de stadsgemeenten hoe we meer grip kunnen krijgen op drukte en uitwassen.”

Het probleem is volgens Andela dat de wet geen soelaas biedt. „Het is een vrije taximarkt. We zullen het dus moeten hebben van lokale verordeningen om vastlopend verkeer en steeds meer overlast voor bewoners aan te pakken”, meent hij.

Een veilige auto, extra CBR-examen, een Verklaring Omtrent Gedrag, medische keuring en boordcomputer zijn volgens hem al genoeg voor een pasje en taxivergunning. „Binnen een paar maanden geregeld. Speciale ondernemerseisen zijn losgelaten”, vertelt Andela.

Ritprijzen dalen

De ritprijzen dalen volgens hem de laatste tijd flink. „De ondergrens is bereikt. Er wordt nauwelijks meer iets verdiend door gediplomeerde chauffeurs, terwijl de niet geregistreerde cowboys op de weg de spoeling dunner maken en klanten oplichten. Een groot probleem. Dat kan zo niet langer goed gaan.”

Het CBS heeft becijferd dat Amsterdam met kop en schouders uitsteekt boven de rest van Nederland met 2.500 taxivestigingen. Rotterdam volgt op de tweede plaats met ruim 500. Daarna Den Haag (440), Almere (300) en Utrecht (225).

Lees meer over

Door Paul Eldering