Nieuws/Binnenland

Ziekenhuizen scoren beter

Patiënten beoordelen de zorg in de ziekenhuizen licht positiever. Dit blijkt uit waarderingen die patiënten geven op de website Zorgkaart Nederland.

De patiënten vinden de zorg vaker klantvriendelijk, zijn blij met meer mogelijkheden om het ziekenhuis zelf uit te kiezen, en ervaren minder drukte en personeelstekorten. Ook vinden de patiënten dat zorgverleners minder gehaast zijn en dat arrogantie van artsen minder vaak voortkomt. Medische fouten worden minder vaak gemeld.

„Je ziet een stijgende lijn in het oordeel van de patiënten. Zorgverleners scoren daarbij doorgaans hoger dan zorginstellingen. De reden hiervoor is dat het persoonlijk contact met de zorgverlener over het algemeen als positief ervaren wordt. Omdat er met een zorginstelling doorgaans minder persoonlijk contact is, is het totaaloordeel daardoor ook iets lager”, zegt een woordvoerster van NPCF, de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie. De eerste waarderingen op de Zorgkaart zijn in 2008 geplaatst.

Maar er waren toen te weinig gegevens om tot een betrouwbare analyse te komen. Daarom worden data vanaf 2010 gebruikt.

Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis

Zorgkaart Nederland organiseert elk jaar de verkiezing van het meest patiëntvriendelijke ziekenhuis van Nederland. Dit jaar zal de prijs op 24 september worden uitgereikt. Vorig jaar kozen de bezoekers van Zorgkaart Nederland het Sint Jans Gasthuis in Weert.

Nieuw dit jaar is de aanmoedigingsprijs voor de meest patiëntvriendelijke kliniek. De nieuwe prijs is in het leven geroepen omdat het aantal zelfstandige behandelcentra de afgelopen jaren flink gegroeid is .

Geef uw mening

Wilt u ook uw ziekenhuis of kliniek een waardering geven? Ga naar de website van Zorgkaart Nederland , zoek uw zorgaanbieder op en geef een waardering.