Nieuws/Nieuws

Particuliere vakantiehuizen:

Toch een risico

Door door Marjolein Schipper

Huurt u wel eens een vakantiehuis van particulieren, vroeg ik vorige week. En: hoe beviel dat? Zelf kwam ik deze maand namelijk via het hippe Airbnb in een smerig New Yorks appartement met uit de muur hangende stopcontacten terecht.

Een hal vol troep en vieze kleding onder het bed: na één nacht in mijn particulier gehuurde appartement in New York vluchtte ik al richting een snel geboekt en reuze schoon hotel op Broadway. Waar ik bij moet zeggen dat ik de week erna, ook via Airbnb, in een geweldig huis in Washington verbleef. Een veranda mét schommelstoel, vier slaapkamers en twee badkamers en als extra attractie voor de kinderen een kat. Die zich helaas voornamelijk woest blazend achter de bank verstopte...

Beide woningen zagen er bij boeking op de site prachtig uit en beschikten alleen maar over goede referenties. Ik weet nu ook waarom, want toen ik de eigenaresse van het Newyorkse appartement bij vertrek een woedende mail stuurde over de staat van het huis bood ze me per omgaande mijn geld retour aan: als ik dan alsjeblieft geen slechte recensie op de site wilde zetten?

In uw reacties niet alleen veel goede tips maar ook een vermanend vingertje. Waarom altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten? Nou betaalde ik voor dat appartement in New York een fiks bedrag, dus daar kan het niet aan gelegen hebben. Maar: huren van particulieren houdt een zeker risico in.

Velen van u willen dat, zeker in de vakantie, vermijden. ,,Juist in een periode waarin ik wil bijkomen van de drukte van een leven vol werk en kinderen, kan ik geen stress hebben rond mijn vakantiebestemming. Dus ga ik voor zeker: ik kies voor een niet al te goedkope, bekende reisorganisatie. Dan weet ik ook zeker dat ik ergens kan aankloppen als het mis gaat", schrijft Ellis Koning.

Wel huren van een particulier, maar dan via een goed bekende staande bemiddelaar, raden velen dan ook aan. Namen als Booking.com en Homeaway worden veel genoemd, maar ook Bungalow.net en Gites.nl. ,,Voor boeking de kleine lettertjes lezen zodat je zeker weet dat je kunt reclameren als de woning niet aan de verwachtingen voldoet." En de familie Van der Bij adviseert nooit van te voren alles te betalen. ,,Wij betalen vooraf maximaal 150 euro en de rest bij aankomst en sleutelafgifte. Nooit problemen gehad."

Volgens Susanne de Jong, die zelf twee vakantiewoningen verhuurt zijn er ook genoeg goede verhalen te vertellen. ,,Ik denk dat het overgrote deel van de mensen, in een met liefde en zorg opgeknapt huis terecht komt."

Alles is volgens De Jong een kwestie van prijs-kwaliteit. Want, als je bij Landal Parks een goedkoop huisje huurt, is volgens De Jong de kans ook groot dat het verblijf is uitgewoond. ,,En hoeveel mensen komen niet via een site met prachtige foto's in een hotel terecht dat in werkelijkheid een oud, vies krot is?"

Maar ook als het huis erg mooi is, kan het misgaan. Dounia huurde een prachtig, luxe en duur vakantie-appartement. En dat was bij aankomst ook prachtig, luxe en geweldig. Voldeed aan alle verwachtingen. Maar: net onder het appartement werd enorm verbouwd. Van acht uur in de ochtend tot zes uur in de avond zat het gezinnetje in de herrie, dat ze overdag letterlijk op de vlucht sloegen.

,,Het was echt niet te doen. De eigenaar had het moeten weten, ze zegt echter van niet. Uiteraard contact gehad, evenals met de de tussenpersoon en Tripadvisor. Twee weken na thuiskomst wachten we nog steeds op bericht. Wat moet je doen in dit soort situaties? Waar kun je het melden?Vanaf nu ga ik alleen maar boeken via een reisbureau, want dan weet je dat er direct hulp/compensatie is", verzucht Dounia.

Ondertussen zit ik maar mooi met een dilemma. Ik wil graag graag zo snel mogelijk het geld terug van m'n smerige Airbnb-huis. Aan de andere kant vind ik dat ik toekomstige huurders moet waarschuwen via een recensie. Airbnb liet weten dat ze het toejuicht als ,,huurder en verhuurder onderling hun problemen oplossen". Ja, zo lust ik er nog één! Misschien blijf ik volgend jaar maar thuis, in m'n eigen particuliere huis met tuin én lieve kat...

checkpoint@telegraaf.nl