Nieuws

Revue zet e-mail in als marketingtool

Nieuwsbrieven uitlichten

Door Sophie Zimmerman

Martijn de Kuijper (midden achter) en zijn team van de nieuwsbrievendienst Revue.

Martijn de Kuijper (midden achter) en zijn team van de nieuwsbrievendienst Revue.

FOTO THIJS ROOIMANS

UTRECHT - Revue wil het versturen van nieuwsbrieven makkelijker maken. Oprichter Martijn de Kuijper: „Het is met onze tool heel eenvoudig om dingen te delen met je volgers via e-mail. Je kunt teksten, links en foto’s via een simpele druk op de knop toevoegen aan je nieuwsbrief en dan valt het automatisch in de standaard opmaak. Geen tijdrovend gedoe dus met ingewikkelde templates.”

Martijn de Kuijper (midden achter) en zijn team van de nieuwsbrievendienst Revue.

Martijn de Kuijper (midden achter) en zijn team van de nieuwsbrievendienst Revue.

FOTO THIJS ROOIMANS

De Kuijper (32), die eerder de startups Yunoo en Fosbury lanceerde, lijkt met zijn idee een bestaande behoefte aan te spreken. Sinds de eerste voorzichtige start in 2015 hebben zich wereldwijd 25.000 gebruikers aangemeld, die ongeveer drie miljoen nieuwsbrieven per maand versturen. Tot tweehonderd volgers is het versturen van een nieuwsbrief via Revue gratis, daarboven ga je betalen, vanaf $5 per maand.

„E-mail als communicatiemiddel klinkt misschien ouderwets, maar dat is het niet”, aldus De Kuijper. „Op deze manier komt jouw informatie naar mensen toe, in plaats van dat ze het zelf moeten vinden. Juist in deze tijd van nepnieuws is dat relevant, het nieuws is al gefilterd voor de lezer, door iemand die ze als het goed is vertrouwen, want anders schrijven ze zich niet in voor een nieuwsbrief.”

De Kuijper kwam op het idee voor Revue doordat hij vaak de getweete links van iemand die hij volgde misliep omdat hij niet continu op zijn Twitterfeed keek. „Ik kwam er toen achter dat deze man een nieuwsbrief had die eigenlijk niets anders was dan een lijst met linkjes. Superhandig, maar ik vond dat het mooier en beter kon.”

De gebruikers van de tool komen nu nog overwegend uit de tech-wereld, vertelt De Kuijper. „Dat verklaart ook waarom het grootste deel van onze gebruikers Amerikaans is, die industrie bevindt zich nou eenmaal grotendeels daar.” Een andere reden voor het grote aantal klanten in de Verenigde Staten zou de cultuur kunnen zijn, denkt de ondernemer. „Amerikanen zijn vaak toch wel early adaptors, ze zijn altijd op zoek naar iets nieuws. En het publiekelijk delen van je mening, wat onze gebruikers vaak doen, is misschien ook wel iets wat onder Amerikanen meer leeft dan in de rest van de wereld.”

Uiteindelijk willen De Kuijper en zijn team er met Revue niet alleen voor zorgen dat nieuws en leuke content eenvoudig te versturen is, maar ze willen het ook makkelijker vindbaar maken.

„We hopen een wereldwijd platform te worden, waar mensen interessante informatie kunnen vinden via onze nieuwsbrieven. Dat ze bij ons een overzicht kunnen vinden van content waarin ze geïnteresseerd zijn, via een gallery waarin we nieuwsbrieven uitlichten bijvoorbeeld en een database waarin gezocht kan worden op een bepaald onderwerp.”

Genoeg plannen voor de toekomst dus. „Er zijn heel veel functionaliteiten en gebruiksmogelijkheden die we nog uit willen rollen”, deelt De Kuijper. „We blijven natuurlijk een startup, daarbij ga je nooit in een rechte lijn naar je doel toe. Maar we hebben nu in grote lijnen wel het juiste product te pakken, denk ik. Ik zie het met vertrouwen tegemoet.”