• Home
  • Vakantie
  • Zorg & Gezin
  • Slim & Zuinig
  • Huis & Hypotheek
  • Werk & Inkomen
  • Sparen
  • Vermogen
  • Pensioen
  • Columnisten
  • Premium
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
wo 20 feb 2013, 13:46

Meer klachten over banken en verzekeraars

DEN HAAG - 

Bij het financiële klachteninstituut Kifid zijn afgelopen jaar 10 procent meer klachten binnengekomen dan in 2011. Dat blijkt uit cijfers van het Kifid.

Foto: CORBIS

Het aantal klachten liep op van 6451 tot 7095. Het instituut wijt de stijging aan de toenemende naamsbekendheid van Kifid.

Meeste over schade- en levensverzekeringen

Net als in de afgelopen jaren gingen de meeste klachten in 2012 over schadeverzekeringen en levensverzekeringen: respectievelijk 30 en 22 procent.

Daarna volgen aanmerkingen op bankproducten (20 procent), hypotheken (17 procent) en beleggingen (11 procent). Kifid is een initiatief van brancheorganisaties in de financiële dienstverlening en de Consumentenbond.

Op het hoogtepunt van de bankencrisis, in 2009, ontving het instituut nog een recordaantal klachten van 7818, maar daarna leek het aantal meldingen te dalen.

 

Meer in behandeling
Anders dan de ontvangen klachten, is het aantal zogeheten niet-ontvankelijke zaken in 2012 wel flink teruggelopen. Waren er in 2011 nog ongeveer 2300 klachten die niet in behandeling werden genomen, in 2012 is dit aantal met 65 procent geslonken tot minder dan 800. Dit komt volgens Kifid waarschijnlijk doordat consumenten beter op de hoogte zijn van de precieze werkwijze en taken van Kifid.

Hier kunt u een klacht indienen bij het Kifid.


13.0 °C
ZZW3
 
files 111
84 km.
Beurs AEX
AEX 405.77
+ / - +0.61%

Stelling OverGeld

‘Het is goed dat de verruimde schenkingsvrijstelling niet wordt verlengd’


Verstuur
Populair
Actueel
Tips van redactie